tisdag 13 november 2012

Sällsynta bilar idag



Två tuffa tjejer från Stockholm har kört en Hupmobile 1934 trettio mil till en bilträff i Jönköping.  Pilot är Irene Kramer.



Året är 1965. Bilar från 30-talet skall komma att dra folk vid möten, uppvisningar och utställningar under 15-20 år framöver. Det handlar om Sveriges kanske första riksomfattande träff för veteranbilar.
Som ett resultat börjar Motorhistoriska Sällskapet i Sverige (MHS) att skymta vid horisonten. Klubben bildas senare samma höst med 35 medlemmar – nu över 5000.

Hupmobile (1908-40) hade 1934  raka sexor eller åttor med 60 resp 80 hkr. Den här modellen hette Aerodynamic med en för tiden avancerad formgivning. Det hade funnits pionjärer i bilars linjeföring tidigare, kanske mest i Europa. Men man hade endast nått fram till en prototyp eller några få exemplar.

Chrysler (liksom De Soto) hade också hakat på och byggde under flera år sin motsvarighet – Airflow. Men där hade man gått längre - med bl a självbärande kaross och en mera genomförd strömlinjeform, som ökade topphastigheten med 20 km (till 160) med samma motor - och minskade bensinförbrukningen vid 120 med 25%. Vårt svenska försök till motsvarighet hette Volvo Carioca.

          

Airflow med sitt ramverk i stål. Ingen  träram som brukligt var.








               Att det nya sättet att bygga tålde det mesta visas i ett spektakulärt prov. Efteråt kunde Airflow startas och köras iväg som om ingenting hänt. Motsvarande test med träram gav bara en skrothög.

















Men efter några år var allt ”back to basic” igen. De svepande strömlinjeformerna återkom först efter andra världskriget – och då i den vanliga serieproduktionen.
(Ill. från Petersens Book of Chrysler)

1 kommentar: