Brittiska Automobile Association (AA) startade redan vid förra sekelskiftet som en kamratförening bilister emellan. Det handlade framför allt om ett varningssystem för fartkontroller. Polisen hade nämligen plötsligt funnit ett nytt verksamhetsområde och fick mycket sympati från folk (och hästar!), som tyckte att man skulle hålla de framfusiga bilisterna så kort som möjligt.
Visserligen var
den tillåtna hastigheten bara strax under 20 km. Men bilarna var tidigt kapabla till
högre fart. År 1904 blev det tillåtet att köra 32 som max (20 mph).
Vad AA beträffar,
så övergick verksamheten snart till att främst erbjuda hjälp längs vägarna. Punkteringarna
var otaliga (såvida man inte körde med massiva däck). Motorerna var knepiga och
missad ständig tillsyn gav lätt motorstopp. Dikeskörningar var vanliga med
ovana chaufförer.
I vårt land hade Motormännens Riksförbund – på 50-talet och främst
sommartid – liknande verksamhet med vägpatruller (mc med sidovagn för lämplig
utrustning).
Här står en
imponerande enmanspatrull ur AA i sin uniform vid sin (regn?)kur, där han förvarar bl a
reservslangar och verktyg. Själv har han
ingen bil till förfogande utan använder cykel.
AA-medlemmarna har en
medlemsskylt, väl synlig på fordonet. Om en medlem närmar sig (förmodligen i c:a 30
km/tim) utan att patrullmannen hälsar med honnör – ja, då står det i
medlemshäftet: ”Stanna omedelbart och
fråga varför”.
Se där ja...nu fick man lära sig nåt nytt igen ;)
SvaraRadera