Pierce Arrow 1927 imponerar onekligen, med chaufför och
allt, trots att den har fått en diskret placering i annonsen. Det var en dyr
bil, dvs om man jämför med vad folk i allmänhet ägde, t ex Ford, Chevrolet
eller Dodge. Men priset var bara hälften mot en Cunningham eller en Locomobile.
Men här lyfter man i första hand fram en förmögen och
avslappad livsstil, som medger ett sådant köp.
Å andra sidan – om man köper
en begagnad, kanske på kredit, och glider omkring för att synas? Då borde
det väl stå klart för alla, att man bor och lever som annonsen visar!
Dags, kanske, även
för dagens reklammakare, att visa att den dyraste Porschen eller Mersan inte
röner så stort intresse från de förmögna ägarna själva, som köpt dem – för det är ju en självklarhet som diskret vilar i
trädgården.
Sådan bil – sådan
livsstil? Ja, allt det här känner vi ju
till – se på en Porsche Panamera utanför Bukowskis – visst, visst. Det ska
märkas att man har det gott ställt!
Men de allra mest
förmögna borde kunna göra tvärtom, tycker jag. Det har förekommit och det
kanske sker även nu. När racern MB 300 SL med sina måsvingar var i ropet
privat, så kunde en chaufförskörd Lincoln 36:a eller en Packard 35:a dyka upp
framför NK. Trettio år gamla, men vad gjorde det? Gott ställt kan man väl ha
även utan en 300 SL. Fastän många trodde nog att det var fråga om en
filminspelning.
Lincoln -36 Brunn Phaeton
Jag minns när jag
åkte i Cheva 47:an med min far. Hans uppgift var att (för en koncern, Uddeholm AB, där han var anställd) köpa
skog att avverka för transport till sågverken. Ett stort ansvar med ”hundratusen
i bakfickan”! De skogsägare som besöktes (med skog för miljoner – då!), bodde
ofta i enkla gråa hus, där det omålade virket fått åldras av väder och vind.
Rikedomen låg i skogen och marken – det räckte.
Men det förekom att någon hade fallit för frestelsen. Då
kunde det stå en ny Cadillac litet undangömd i ett vagnslider vid
skogskanten bakom huset.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar