Till min flygnostalgi hör absolut sjöflygplanen. Ett sportflygplan (upp till sex passagerare, tänker jag mig) var förr ofta utrustat med flottörer (eller pontoner, som man först sa).
Det kändes (och känns för min del än idag) säkrare än med
hjul. Först på 1950-talet började hjulförsedda plan att dominera.
Sverige har 90.000
sjöar, varav de flesta kan användas för landning i trängda situationer. Man
läser ju om hjulförsedda plan – vanliga mindre plan eller t o m ultralätta –
som brakar ner i en skog efter motorstopp.
I det senaste fallet skulle man ÖVA
motorstopp – men sen vägrade motorn att starta. Ajöss – för det där med
fallskärm är det ingen som bryr sig om längre. Det är däremot mycket länge sen
man kunnat läsa om ett sjöflygplan, som kraschat. Fast antalet sådana är å
andra sidan inte så stort numera - apropå statistik.
Man behöver i vårt
land inte ens flyga så högt som 1000 meter för att se en eller två sjöar att
nödlanda på – ifall. På vintrarna monterade man på skidor i stället för
flottörer. De isbelagda sjöarna dög ju gott.
Visserligen gör
väl flottörernas större luftmotstånd att bränsleförbrukningen ökar. Men nog kan
det vara värt en extra hundring eller två att alltid – från tillräcklig höjd –
kunna nödlanda!
I Kanada förekommer i
nutid nästan bara sjöflygplan. (När det inte handlar om de vanliga
kommersiella flyglinjerna över hela landet eller till utlandet.)
Inga dyra flygfält – bara att landa och taxa in till
bryggan.
En tid fanns när s k
rundflygningar var mycket populära. Det var flottörförsedda plan, som flög
från plats till plats – dvs från sjö till sjö – med affischer uppsatta i
förväg. För någon tia fick man en tur över hembygden. En gång var vi några
tonåringar - just i en Norseman (se
bild).
Hemma i trägårn stod den goda modern och vinkade, iförd röd
badkappa – lätt att upptäcka!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar