Nu har vi fått veta att bolaget Norrtåg har köpt in många nya tågsätt, som inte klarar de svenska vintrarna. Den valda offerten var lågt prissatt, så att aktieägarna skulle bli nöjda. Men nu fungerar inte tågen, varvid de människor, som tänkt använda sig av dem och vilkas biljetter ju är en avsedd inkomst för företaget – helt enkelt får avstå. Eller övergå till att bussas. Men i vinterväglag visar det sig att även bussarna får problem.
Nu kommer det visst en lag om dubbdäck på (endast!) drivhjulen.
Men det vet ju varenda vettig chaufför, att om
framhjulen kanar, så blir det diket i alla fall.
Jag efterlyser en lag
om att med hänsyn till våra vintrar, så får endast tåg köpas, som kan klara
just vad de är avsedda för. Egentligen utsätts vi medborgare för allt mera
ogenomtänkta beslut – på alla möjliga områden.
Och lagar som –
när de blottas för oss – är helt obegripliga. Vad sägs om att en
som mördat sin hustru fortfarande behåller vårdnaden om barnen???
Förra vintern stod tågen stilla på Östgötaslätten. Det blev
ingen ordning förrän man hyrt ett eller ett par gamla, TUNGA ellok från Järnvägsmuséet i Gävle. Då körde man
problemfritt med plog framtill genom höga snödrivor på slätten.
Ovanstående foto,
taget av Christer Bisting, visar hur man
elegant fixar körbar räls trots mycket snö. Visserligen på Roslagsbanan 1977 – men i alla fall …
Nog är det underligt att man "helt plötsligt" överraskas av vintern år efter år.
SvaraRadera