En av Englands dyraste bilar, Rolls-Royce, ska tydligen utsättas för en riskabel färjetur. Så pass riskabel att ägaren själv kör ombord, medan chauffören i sin uniform får nöja sig med att kolla hur det går. Denna modell är den enda, som tillverkas från 1907 till 1923. Den hette 40/50, där 40 är s k skattehästar och 50 (hkr) är motorstyrkan. Det fanns både öppna och täckta karosser.
Det trettonde exemplaret i tillverkningen plockades undan för marknadsföring. Den Rollsen fick silverpläterade detaljer och en lyxig, öppen kaross. Den fick namnet Silver Ghost (Silverspöket), vilket syftade dels på lackeringen i en silvrig nyans, dels på en mycket tystgående motor - sex cylindrar och sju liters cylindervolym
Rolls-Royce 40/50
För att bevisa modellens tillförlitlighet kördes nr 13 non stop 2500 svenska mil. Annars krävde den tidens bilar ständig tillsyn, kanske t o m en heltidsanställd chaufför. Man kan säga att Rolls-Royce skapat den första "moderna" bilen och säkrat en länk till ordet kvalitet för decennier framåt. Den tillverkades alltså i samma utförande i 15 år (6173 ex). Dessutom även i USA i Springfield, Massachusetts (1703 ex). Motorstyrkan hade successsivt ökat till 80 hkr och mot slutet fick den t o m fyrhjulsbromsar.
Silver Ghost, som
propagandaexemplaret kallades, blev senare namnet på hela den brittiskbyggda serien.
Men då hade nästa modell redan sett dagens ljus.
Det ”trettonde
exemplaret” fick ett fåtal ägare. Bilen återköptes av Rolls-Royce, men
finns nu hos Volkswagen-ägda Bentley Motors.
Så kan det gå!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar