Bloggen Nostalgisiden har ett intressant inlägg om de gamla svenska bilkartorna. Det handlar om ”Kungl. Automobilklubbens Turistkarta över Sverige” med landet uppdelat i c:a 15 stycken separata hopvikta kartor. Året var 1927. Kolla gärna – det är pampiga häften, snart 90 år gamla!
Men 1930 hade KAK
börjat samarbeta med Svenska
Turistföreningen för en ny utgåva.
Nu är landet uppdelat på 24 delkartor. Det
stämmer med antalet län men följer inte den indelningen.
Tecken för turiststuga, nattkvarter och turistkåta är
utsatta.
Vid varje liten färja finns namnet på områdets
telefonstation utskriven med det lokala numret till ”förutbeställningen”.
Färjkarlens bostad är också markerad. Och förstås tecken för ”Färja, ej bärande
automobil”. Tecken för ”Radiostation” finns också.
Klicka gärna för större bild! |
1957 års upplaga (till vänster!) är
hela 75 öre dyrare än den från 30-talet. Några tecken har i den nya
upplagan försvunnit. Dit hör radiostation, radiomaster, elektriskt kraftverk,
kraftledning, kasern, övningsplats, skjutfält, fort och några till.
Exemplet på telefonnummer till plats på färja har bytts från
Pilkrog 53 till Hornö 48.
Troligen har Pilkrog fått bro i stället.
En gammal karta kan
man studera länge. Det är, som Nostalgisiden skriver, ett nöje att nu köra
på de äldre vägarna, dvs så långt man nu kommer idag. Att då använda veteranbil
förhöjer förstås nöjet.
Se även mitt inlägg 9 januari 2012 (Arkivet eller Etiketten
Livet som det var) om letandet efter en gränssten mellan Gästrikland och
Hälsingland!
På den äldre kartan står
i rött tryck i närheten av orten Hedesunda beträffande norra och södra
färjesunden: ”Tid kan ofta vinnas genom
att i stället taga vägen över Gysinge”.
Den upplysningen hittar man inte på kartan från 1957. Tätare
färjetider eller en bro i stället – är väl orsaken.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar