Som alltid - härligt med
bilar i rörelse – även om det inte är en film!
Den här annonsen ur Motor
Trend 1968 följer en gammal genre ända från 20-talet.
Att annonserna oftast satsade på ax och
fart var en självklarhet - samma sak även i Sverige med vår fria hastighet.
Pontiac Tempest
kom 1961 och hade under de första två åren Corvairs bottenplatta - dock motorn
fram men fortfarande växellådan bak. Man skapade en mångomskriven bågformad kardanstång. Denna första serie hade en
viktfördelning på i stort sett 50% över fram- resp bakaxel. En markant skillnad
jämfört med Corvair, som med sin tunga bakvagn blev kallad ”ständigt osäker”. (Har
dock alltid gillat Corvair, särskilt Corsa, tyvärr!)
Men sen fick Tempest
”normal” kraftöverföring.
Styrka och lyx
blev kännetecknen, direkt riktat till unga köpare. Fast de enda Tempest, som
jag sett i trafiken, kördes av äldre män, medelålders plus som det heter
numera.
Mera Tempest-info
Tempest –
utseendemässigt en något mindre Pontiac med samma typ av delad grill och
skulpterade sidor – kom 1961 med en fyra (en halverad 389:a), som hade 110 hkr
(120 m
automat), femlagrad vevaxel, gjutjärnsblock, Rochesters dubbelförgasare.
Anmärkningsvärt var också att det var (liksom Corvair) fråga om en självbärande kaross (utan separat ram)
med individuell fjädring runt om. Nästan 320.000 fyror byggdes1961-63 plus c:a
3500 med aluminium-V8:an
från Buick Special.
Det fanns också (utöver normal coupemodell) en Tempest Le Mans Coupe med nämnda V8
och separata framsäten – bucket seats – plus en del annan lyx. Tycks vara
första gången som namnet Le Mans dyker upp i Pontiac-produktionen.
60.000 sådana LM Coupe byggdes.
Allt rullar på till
1964, då motorbyte skedde till en av Chevrolets raka sexor – dock ihopplockad av Pontiac - och experimentet med den
självbärande karossen övergavs för återgång till separat ram med
motor/växellåda framtill.
Le Mans var kvar men nu hade en starkare och ännu mera
utrustad variant kommit, nämligen GTO
(Grand Turismo Omologato) med den gamla hederliga 389:an. Beteckningen GTO kom
att gälla Tempest, medan storebror sedan några år hette Grand Prix.
Ja, sen blir
Tempest-storyn inte lika intressant längre. Sexan fick leva kvar ett tag –
t o m Firebird hade ju sexor först.
Som sagt - jag gillar annonsen ovan - men den visar
ju inte den Tempest, som jag först skriver om. Ändå kul med sin typiska
amerikanska jargong. Det är en vanlig Coupe som avbildas och som man berömmer –
”nästan/närapå en GTO” … men vad skulle det annars vara (som vore
närmare)?
Svåröversatt med den rätta klämmen – men dock.
Var det inte dessa som hade en "halv" V8?
SvaraRaderaHelt korrekt! Kanske behövs det litet mera teknikinfo. Jag förlänger inlägget strax!
SvaraRaderaBra där!
SvaraRadera