Men då fanns det också grosshandlarbåtar. De var långa och
smala med rejäla motorer. Ibland kojer men alltid soffor med bord för groggen
eller punschen, när man ankrat.
Det går rykten om
denna båt.
Att den fortfarande möjligen är vid liv.
Att den i så fall har en modernare motor.
Att man fräste över ett grund och en läcka uppstod.
Att den då räddades genom att raskt köras upp på en
badstrand, varvid de badande fick maka på sig.
Att denna snabba åtgärd, om den är sann, måste betraktas som
en båthistorisk välgärning, eftersom beståndet annars hade minskats med denna klenod.
Att dess ursprungliga namn var Vitesse.
Ett foto utan anknytning till båtarna ovan eller nedan. |
Så här skönt kan
man väl ha det även på moderna båtar. Men på den tiden, antagligen 1918-19,
kändes det väl litet mera exklusivt. En ganska lång klänning, mössa med
spetsbräm, en bok, en fin plåtburk för kakorna, en korg för drycken och kikaren
på bordet. Ganska rymligt med bord och korgstolar.
.Foton värda att klicka på! från Lars Henriksson, en gång ägare till Sveriges äldsta salongsbåt i drift.
Man brukar säga att om man skall renovera en bil så dubblar man tiden och pengarna som skall räcka till projektet. Gäller det båtar så tiodubblar man. Jag är glad att någon gör det då jag gillar båtar, gärna av trä och gärna med sidventilsmotor av ngt slag.
SvaraRaderaHåller med!
RaderaBåtar var vackrare förr!
SvaraRadera