tisdag 6 november 2012

Båtliv då också

Det finns som bekant s k grosshandlarvillor, stora, med diverse snickerier vid balkongerna, fönstren och entréerna. De flesta byggdes på 20-talet.

Men då fanns det också grosshandlarbåtar. De var långa och smala med rejäla motorer. Ibland kojer men alltid soffor med bord för groggen eller punschen, när man ankrat. 



















Det går rykten om denna båt.

Att den fortfarande möjligen är vid liv.
Att den i så fall har en modernare motor.
Att man fräste över ett grund och en läcka uppstod.
Att den då räddades genom att raskt köras upp på en badstrand, varvid de badande fick maka på sig.
Att denna snabba åtgärd, om den är sann, måste betraktas som en båthistorisk välgärning, eftersom beståndet annars hade minskats med denna klenod.
Att dess ursprungliga namn var Vitesse.
Ett foto utan anknytning till båtarna ovan eller nedan.





















Så här skönt kan man väl ha det även på moderna båtar. Men på den tiden, antagligen 1918-19, kändes det väl litet mera exklusivt. En ganska lång klänning, mössa med spetsbräm, en bok, en fin plåtburk för kakorna, en korg för drycken och kikaren på bordet. Ganska rymligt med bord och korgstolar.


Vi får väl anta att Örebro II  trafikerade Hjälmare kanal. Några intressanta rykten florerar inte om denna ångbåt, tyvärr.




.Foton värda att klicka på! från Lars Henriksson, en gång ägare till Sveriges äldsta salongsbåt i drift.

3 kommentarer:

  1. Man brukar säga att om man skall renovera en bil så dubblar man tiden och pengarna som skall räcka till projektet. Gäller det båtar så tiodubblar man. Jag är glad att någon gör det då jag gillar båtar, gärna av trä och gärna med sidventilsmotor av ngt slag.

    SvaraRadera