Två tuffa tjejer
från Stockholm har kört en Hupmobile 1934 trettio mil till en bilträff i Jönköping. Pilot är Irene Kramer.
Året är 1965. Bilar från 30-talet skall komma att dra folk vid möten, uppvisningar och utställningar under 15-20 år framöver. Det handlar om Sveriges kanske första riksomfattande träff för veteranbilar.
Som ett resultat börjar Motorhistoriska Sällskapet i Sverige
(MHS) att skymta vid horisonten. Klubben bildas senare samma höst med 35
medlemmar – nu över 5000.
Chrysler (liksom De Soto) hade också hakat på och byggde
under flera år sin motsvarighet – Airflow. Men där hade man gått längre - med bl
a självbärande kaross och en mera genomförd
strömlinjeform, som ökade topphastigheten med 20 km (till 160) med samma
motor - och minskade bensinförbrukningen vid 120 med 25%. Vårt svenska försök
till motsvarighet hette Volvo Carioca.
Att det nya sättet att bygga tålde det mesta visas i
ett spektakulärt prov. Efteråt kunde Airflow startas och köras iväg som om
ingenting hänt. Motsvarande test med träram gav bara en skrothög.
Men efter några år var allt ”back to basic” igen. De svepande strömlinjeformerna återkom först efter andra världskriget – och då i den vanliga serieproduktionen.
(Ill. från Petersens Book of Chrysler)
Vackra bilar det där!
SvaraRadera