En Cadillac 34:a som
dressin – inte så vanligt då och knappast alls nu. Om det nu inte är en
vanlig (väg)bil, som står avställd vid ett gammalt spår? Nja, den har faktiskt "rälshjul" och den står ju på spåret.
Fotot har ingen historia, som
jag kommer ihåg. Men en svag tanke, att det rör sig om Danmark, dyker upp. I
Sverige har jag för mig att de flesta dressiner var konverterade A-Fordar.
Våra tågfantaster borde, tycker jag, i alla fall kunna
placera den gamla, något udda och undanställda järnvägsvagnen i rätt land! Kommentar önskas!
Dressinernas kontrollerande
verksamhet skulle behövas nu,
när viktiga driftsattiraljer av koppar stjäls på löpande band. Vi har en
järnväg i närheten av sommarhuset. Där ser man – rätt så sällan dock - en gul,
större, dieseldriven anordning, som kollar spårvidden (m m?).
Tågtätheten har förstås ökat efter hand. Mest gäller det
godstågen – bra många per dygn rusar förbi numera.
Så en stackars
dressin fick väl idag inte göra annat än att rädda sig in på något
stickspår.
Apropå trafiktäthet - några
plankorsningar i närheten av vårt sommarhus i Hälsingland har bytts ut mot en kort tunnel (enkelt spår
förbi oss). Det behövdes bara c:a 50 timmars trafikuppehåll, när de färdiga
betongelementen skulle makas in på plats. Men det innebar månader - nästan år - av
planering för att under dessa timmar kunna leda alla tåg (speciellt godstågen) över till andra
linjer.
Det skulle kosta
många herrans miljoner, om kanske ett tjugotal tåglaster inte nådde sina
destinationer i tid. Sågverk, massafabriker, järnverk etc måste då stoppas. Det
finns ju inga nämnvärda buffertlager längre! Det vore för dyrt. Allt går in i
produktionen direkt.
Detta blev ett stickspår, visst – men det ena ger ju det
andra.
Great blog, great photos...
SvaraRaderaDet var stil på maskinerna förut!!
SvaraRadera