Den första stora förändringen kom 1927, då den s k Centralhallen byggdes. Den har efter hand
genomgått stora ombyggnader, kanske mest märkbara, förstås, i vänthallen.
Skolflickor tillbaka på Sthlm Central efter fjällresa till Storlien 1926. Skidor och annat bagage har ”polletterats” och skall hämtas vid en utlämningsdisk mot kvitto. Tuffa korta kappor, tycker jag!
Efter hand har nya
tunnlar tagits i bruk för passering till nya spår – pendeltåg och tunnelbana
har ju tillkommit.
Hur resande under
alla ombyggnaderna alls kunde komma ut till spåren – ja, det kan man fråga
sig. Men vänthallen var inte så betydelsefull – tågen gick ju i tid! Här syns arbetet 1957-59 med att anpassa stationen till de
underliggande T-banelinjerna.
På vänthallens västra vägg finns moderna målningar, men på den östra sidan finns väggmålningar
kvar sedan begynnelsen. Alla är signerade av två konstnärer: John Ericsson och
Nathan Johansson. Ingen vet därför vem som stått för merarbetet med respektive
målning.
De är åtta stycken. En föreställer Uddeholms Herrgård (Värmland).
Mycket angenäm
anblick, tycker jag, som i unga år kunde nyttja den stora parken för
spännande äventyr – och den enorma vinden för djävulska skrämsellekar – den hade
(har?) inga mellanväggar och var fylld med diverse bråte. (Se även Oförklarliga
händelser Arkiv 2012/februari 15) – och om Malin, som bodde i huset (2012/april
15).
Klicka för bättre känsla! |
Renoveringen är avslutad efter något år av skydd, avbalkningar och provisorier av alla de slag. De ovannämnda målningarna kan alltså återigen avnjutas. Till vänster finns biljettautomater. De nya rulltrapporna syns rakt fram en bit bort. Många affärer och några caféer. 2013, häromdagen.
Men allt detta behövs faktiskt. Stockholmsfolket ökar med
tre busslaster per dag. Det blir en hel del på några år. Sen tillkommer ökningen i de angränsande kommunerna
Som pensionär kan man oftast välja sina restider (helst på
förmiddagarna) – och tur är det! För en vanlig dag har T-centralen under Sthlm Central – där alla T-linjer möts - minst 300 tusen pers, som stiger på eller av eller byter. SJ och pendeltågen är då
inte inräknade!
Citybanan är alltså ett nödvändigt bygge. Nu är det bara två spår av 18, som går rätt igenom Stockholm. Överbelastning är ordet!
Puh! Efter allt detta sneglar jag på vår bil och tänker att
än så länge är den fullt användbar mellan 9.30 och 15, dvs för kortare
cityuppehåll/ärenden. Trängselavgiften är då en tia för in- resp utfart. Att
parkera på gatan är dyrt inne i stan, från 20 till 60 kr per timme – och inte
billigare i P-husen. Så det blir snabba ryck med en lista i handen.
Att behöva betala för att LÄMNA stan låter väl ändå
kontraproduktivt!
Tack för fint inlägg och intressanta bilder. Dom där målningarna på östra sidan ska jag kolla nästa gång jag har vägarna förbi.
SvaraRaderaDet är första gången jag tittar på din blogg. "Ramlade in" här pga Citybanan som jag bloggat om lite då och då eftersom jag bor nära Odenplan.
Såg också att du har en stuga i Hälsingland och blev lite nyfiken på var. Vi har stuga på en ö i Söderhamns skärgård, Sandskär.
Roligt med en ny läsare! Tack för dina ord. All uppmuntran är av godo. Hoppas du går in på Etiketter på det som är av intresse. Vår närmaste ort för de dagliga behoven är Kilafors. Vi är i Söderhamn ibland men det var ett tag sen vi såg kustlinjen!
Radera