Inlägget Gränsbevakning den 5 maj 2011 (under bilder på skrotad Buick och La Salle), etikett Skrotbilder, beskriver läget i stora drag.
Bilsmuggling - äventyrens sport
I Norge fortsatte man med att hålla igång de gamla förkrigsbilarna mycket längre än i
Sverige. Inköpsskatten på nya bilar i Norge var ju skyhög. En guldgruva för
svenska entusiaster uppstod med Norges följaktligen höga veteranbiltäthet.
Att i Norge köpa en
fin gammal bil för några hundralappar kändes mycket lockande. Särskilt om
man kunde undvika den svenska importskatten genom att plocka fram ett svenskt
ursprung på klenoden man köpt. En tullavgift måste också undvikas, för då kom
ju skatten strax ”som ett brev på posten”. Alltså gällde det att
dels undvika
tullstationerna,
dels ge bilen en
svensk identitet, så att all anknytning till Norge sopades bort snarast efter
gränspasseringen – helst samma natt!
Eftersom inga
allvetande datorer fanns, så gavs vissa möjligheter att använda besiktningspapper
till avförda, gamla bilar av samma fabrikat och modell. Det gällde oftast
Fordar, mest modell A (1928-31). De hade visserligen ett serienummer på ramen,
men detta hade ur kontrollsynpunkt en olämplig placering. När karossen skruvats
dit, så dolde den nämligen det numret. I stället fick motornumret ge bilens
identitet. Om motorn var utbytt, så svajade systemet förstås. Men det gick att
hävda att bilen hade rätt identitet, trots att den egentligen var smugglad från
Norge (eller någon gång Danmark). Motorn kunde ju ha bytts ut nyligen - och
någon anmälan om detta hade man förstås inte hunnit med ännu.
På ibland nästan
ofarbara skogsvägar tog man sig förbi tullen för att – om allt gått bra - ge
bilen en svensk identitet. Som bestod i att man skruvade dit den svenska nummerskylten
och att man kände i fickan på det färska identitetspappret med motornummer och
allt.
För en på så vis
nybliven ägare till en ”svensk” Ford A 1930 (exempelvis) återstod
registreringen.
Vem hade man köpt bilen av?
- ”Jag minns inte vad han hette. Affären gjordes upp på gatan. Jag
frågade om jag fick köpa bilen, betalade kontant. Ett handslag bara – och sen
for jag hem med den”.
Men
bilnumret kunde ju spåras. Men med annan länsbokstav på
numret (ett sånt papper hade man förstås!) måste då länsstyrelsen i det länet
kontaktas. Ytterst få tjänstemän orkade med sådana efterforskningar bland alla kortregister
och lösa lappar.Klicka för större bild! |
Det unika, autentiska
fotot ovan visar hur de inblandade pustar ut på en campingplats i Värmland.
En Ford 1932 Roadster har bogserat
en Ford A hela vägen från en ort i
Norge. En militär version av Volvosuggan
(RaPtgv) medför en demolerad Cheva
på en påhängd dolly. Bara RaPtgv:n är svensk från början. Med den har man letat
objekt. A-Forden fick sin reg.skylt för någon timme sedan. Pv:n till vänster är
helt oskyldig.
Men ett
skräckscenario har utspelat sig natten innan!
Augustinatten mörk, vägen
smal, lätt att köra vilse. Inga lampor på! Det törs man inte. Roadstern körs på
ettan, sakta, mycket uppför och nedför. Så går bogserlinan av!
Inget batteri, ingen
tuta! Att bara höra suset i tallarna går väl an – men
att bli stående när tullsnokarna avpatrullerar skogsvägarna då och då! Ännu inte över gränsen -
jobbigt, jobbigt …
Det tar fem minuter innan
roadsterfolket märker att bilen fattas! Hitta plats att vända, tillbaka, vända
igen (var?), koppla på igen, skynda så gott det går. Puh!
(Tack, bästa importör, som lyssnade på tallarna, som berättade och som tog bilden!)
Tack for herlig historie (som jeg har hørt om), men ikke trodde var så utbredt.
SvaraRaderaSenere ble det vanlig og ta cab eller coupe kaross fra Sverige eller USA og sette på norske 4 dørrars (karossbytte)
Intressant historia detdär! =)
SvaraRadera