Denna
franska folkvagn tillverkades 1946-61.
(Klicka gärna på bilden för större format!)
Året 1945, efter WWII, avsåg
Renault att inrikta sig på en enklare, mindre bil än tidigare. Den
franske inrikesministern kontaktade Ferdinand Porsche för
konsultation.
Porsche,
med VW Typ 1 bakom sig och även ett förflutet på österrikiska
STEYR, var positiv.
På franskt vis blev det en del restaurangbesök.
Det påstods, att Porsche på baksidan av en restaurangmeny skissade en
förlaga till 4CV.
Samarbetet
blev dock inte av. I stället synades Porsche för påstådda
krigsförbrytelser.
Men
storyn om skissen på menyn bet sig fast och hördes ofta på
50-talet. Lögn, hävdas det numera. Synd i så fall.
Renault
4CV blev i alla fall en succé - lättkörd, driftsäker och inte
särskilt dyr. Modern med självbärande kaross. Fyrcylindrig, vätskekyld, baktill längsmonterad radmotor. 21 hkr, som räckte till för den låga vagnvikten, bara 600 kg.
Som andra bilar utan nämnvärda (servo-)hjälpmedel
hade/har den en direktkontakt med vägen och en rapphet i körningen
med en känsla av kontroll, även om en svansmotor alltid kräver mer
uppmärksamhet.
Apropå skissade idéer:
Vad
som däremot är sant, är Adolf Hitlers direktiv till
Porsche, åtföljt av en skiss (som finns kvar), om en folkbil för
fyra personer, som skulle kunna marscha 100 km/tim och dra mindre än
en liter per mil.
Produktionen av VW Typ 1 kom igång 1939 i samband med
krigsutbrottet, dock bara i en militär version. Dessförinnan hade
tusentals tyskar betalat för bilen i förskott. Men det blev ingen
civil leverans (fabriken var sönderbombad) förrän några år efter
kriget. Då stod man först i kön (om man överlevt) - och det gamla
inbetalade beloppet gällde!
Tillägg
Hitler
hade försökt bli konstnär i sin ungdom, så rita kunde han. Men
till högre sådan utbildning hade han inte antagits. Kanske hade vi
sluppit ett världskrig om han blivit en etablerad konstnär i
stället?
De
som refuserade hans alster anade inte vad de ställde till med . . .
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar