tisdag 14 januari 2014

Mercury och Chevrolet


Vissa problem kan uppstå, när man skall bestämma en bils årsmodell – dvs av ett enda foto.. Viss utsmyckning eller motsvarande kan tillhöra närliggande år. Ibland är det inte så säkert att ägaren vet om det. Alla papper visar på ett visst år – och det känns tryggt.
Den här Mercuryn har ett emblem – Mercury – på huvens sida. Det hör till 1947-48. Men stötfångaren är av modell -46 enligt såväl Car Spotter’s Guide som Standard Catalog of American Cars.

















Fords sammansättningsfabrik här kanske inte var så nogräknad 1947, om det fanns några nya stötfångare kvar från året innan? Om nu bilen har monterats i Sverige, vilket jag inte vet.
Emblemets placering på motorhuvens sida fanns inte på 46:orna. Kanske är det en 46:a ändå - med huven utbytt någon gång till en av modell 47-48?
Ja så där kan man spåna om man – som sagt - inte har tillgång till mer än ett foto.

Hur som helst så är det en mycket trevlig och driftsäker bil med Fords kapabla 100-hästars V8. (Såvida den inte är utbytt.) Den var/är lätt att trimma, men även i otrimmat skick var/är den stark och inbjuder till hård körning, om man så vill.



Chevrolet 1933 Standard Convertible Coupe, rak sexa, 60 hkr, 17-tums hjul. Den individuella, mycket bekväma framfjädringen av typ ”knäled” kom först 1934 – och tur var det. De som ägde denna bil på den tiden slapp de återkommande framvagnsreparationerna, som 34:orna fick dras med, eftersom dåliga vägar slog hårt mot denna veka nymodighet. Redan 1936 fanns den bara på beställning – sen återkom den aldrig.
Hur som helst – den här modellen är ovanlig i Sverige. Litet synd är det för den har en viss potens – och en berömvärd kvalitet! 

















Min kompis, som driver Veteran Car Service, säger att han nästan aldrig får sälja några chevadelar, mekaniken håller i evighet. Fords delar har större åtgång, men det beror mest på de ständiga förändringarna i konstruktionen år från år. GM:s delar spänner över flera årsmodeller (exempelvis framvagns- eller växellådsdetaljer, även på 50-talet).
Man må då också inse att det blir en dyrare reservdelshållning ju fler varianter det gäller. Detta påstås ha bidragit till Indian mc’s undergång, medan äldre HD’s delar täcker bra många år. 
Tja - varför ändra på det som håller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar