Ransom Eli Olds
testar sin nya Oldsmobile-modell år 1901. Det uppsvängda frontstycket blev
kännemärket på modellen, som redan från början kallades för Curved Dash Runabout.
Som alla vet betyder dash(board) instrumentbräda. Men det
var förstås inte många instrument på den tiden.
Modellen fanns kvar
några år och blev en storsäljare. Det skulle enligt Ransom vara en bil för
den vanlige bilisten som inte var särskilt förmögen. Det blev det också – Olds
blev klar med sin prototyp några veckor innan Henry Ford visade upp sin
föregångare till T-Forden. Men senare, när Ford kom med det första ’löpande
bandet’, drog han snabbt ifrån.
Oldsmobile Curved Dash
var driftsäker, vilket kvarstod även sedan Ransom Olds 1904 hoppat av
företaget för att syssla med egna konstruktioner (även elbilar). GM köpte Olds
Motor Works 1908. Men då hade han redan obekymrat dragit igång en ny, egen
tillverkning.
Reo Royale 1931. Foto
från MHS’ utställning i Västerås i slutet av 60-talet. Två dagars hällregn gav få besökare trots att
det var inomhus.
Namnet Oldsmobile
tillhörde inte honom längre, så det nya fabrikatet fick heta REO (skrivs också Reo). Det bygger som synes på hans initialer. Kulmen
blev hans lyxbil Reo Royale, som kom
1931 och tillverkades under några år. Det lär ha varit den första bil, där prov
med vindtunnel förekommit i samband med karossutformningen. Fast det tror man
kanske inte, när man ser den belamrade fronten.
Ransom E Olds hade börjat med andra konstruktioner redan på 1890-talet, bl a ångmaskiner,
även för bilar. Den första bil, som exporterades från USA överhuvud taget, var
en av Olds' ångbilar – till Indien 1892. Han räknas som den amerikanska bilindustrins fader – även om man vanligen tänker
på Ford i detta sammanhang.
Oldsmobile Curved
Dash Runabout hade en kaross av trä, styrdes med spak i stället för ratt,
hade träekerhjul med gummidäck och en pedalbroms på planetväxellådans axel.
Bilen var kedjedriven, så om kedjan brast, fanns inga bromsar alls. Motorn var liggande, encylindrig, med fallförgasare av mässing och placerad mitt under karossen. Den gav fem hästkrafter och en toppfart av 32 km/tim.
Ett antal prototyper försvann vid en eldsvåda, så det var en tillfällighet (!) att just den här bilen kom i produktion. Efter bilutställningen 1901, hade
hundratals order tecknats. Men motorfabriken brann också upp, så Olds tvingades till
att börja med att köpa motorerna från Dodge. Det blev på så vis första gången, då
inte allt tillverkades i egna fabriker.
Oldmobiles sista
leverans från bandet var i april 2004 – efter 106 år.
REO som personbil
dog 1936. Men lastbilarna fortsatte (uppköpta) under namnet White och senare
Diamond-Reo t o m 1974. Då kom den slutliga konkursen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar