Snart dags för start. Foto: Per-Börje Elg |
Min pålitliga Buick Special 1938 skulle vi använda denna gång. Jag hade anmält oss alla tre, dvs även min kollega Bruno Smeddal och vännen Curt Fredriksson, som inte körde sin Auburn 1934 denna gång. Tillsammans lyckades vi knipa ett äventyrligt förstapris.
Det var mörkt, förstås, men mörkare än vanligt denna septemberkväll, eftersom regnet öste ned och vindarna närmade sig stormstyrka. Antal startande ekipage var 45, varav 41 hamnade på resultatlistan. Vare sig de fyra övriga misslyckades eller fick maskinfel, så var de verkligen ursäktade. Rallyt gick på småvägar med mycket vatten och vi fick röja nedblåsta grenar ibland för att ta oss vidare. Det blev bruksbilskörning med en del strapatser, något som jag alltid gillat. Utöver att klara alla uppgifter längs vägen, gällde det naturligtvis att också lyckas hitta rätt.
Björn Wallmans Ford Fairlane Victoria 1956. Tryggt i regnet i en vacker bil. |
Det fanns ju inga vardagsmobiler än, så det var alltid knepigt med nattorienteringar. Ett litet vågspel för arrangörerna, speciellt denna gång med tanke på vädret. Men allt löstes briljant. Menar Kornknarren i egenskap av gammal rallyarrangör.
Inte bara för att vi råkade vinna . . .
Vilken tävling! Tänk om det ordnades något liknande idag! Kanske ingen skulle ställa upp, rädda för repor på ädelstenarna (numera från 60- och 70-talet). Dina gamla vänner skulle ha varit glada över att stundtals nämnas i alla fantastiska bilhistorier på denna blogg. Kram från dottern som föddes året för detta nattliga äventyr...
SvaraRaderaTack, tack, kära dotter. MHS har faktiskt ihärdigt ordnat nattorienteringar i många år. Årsmodellerna kryper ju som du skrivit uppåt efter hand. I årets tävling deltog i alla fall en del 50-talare. Vackert så, får man väl tycka.
Radera