Uddeholm, UHB, var
en av Sveriges största koncerner rörande skog och stål.
Ledningen,
förankrad i samhället Uddeholm (utan någon dithörande industri),
hade en bilpool med några chaufförer, som beställdes vid behov.
Men de flesta hade också egna bilar för mera privata
körningar.
Personkemin och den sociala biten gjorde att cheferna höll sig mest till samma chaufför (och bil).
Personkemin och den sociala biten gjorde att cheferna höll sig mest till samma chaufför (och bil).
En av chaufförerna
körde (och skötte om) en sjusitsig Buick 90 Limited 1938 med den
stora raka åttan.
Det var alltså en Buick Serie 90 som på nedre bilden, men med ett ovanligt akterparti, s k slant back, som på den övre bilden.
De flesta köpare ville ju ha den utbyggda kofferten för mera bagage.
Kornknarren nu 'på landet' har inte resurser att hitta ett foto av ett sådant ekipage.
Men skall återkomma senare om möjlighet gives.
(Google-foton)
Med denne nämnde chaufför hade
Kornknarren nått en viss bekantskap, som räckte till att få en
provtur vid ratten. Det skedde i Karlstad och vi var på väg in till
stan på den raka infarten norrifrån via Råtorp. Hastighetsmätaren
visade över 70. Chauffören påpekade att det gick litet för
fort, när vi närmade oss skylten ”Tättbebyggt samhälle”, dvs försiktighet - men ingen fartgräns.
Aldrig - vare sig förr eller senare – har känslan av upplevd hastighet varit mera diffus . . . det var nämligen miles-mätare! 75 miles motsvarar 120 km. Det blev till att bromsa, förstås.
Aldrig - vare sig förr eller senare – har känslan av upplevd hastighet varit mera diffus . . . det var nämligen miles-mätare! 75 miles motsvarar 120 km. Det blev till att bromsa, förstås.
Körkortet var bara någon månad gammalt
och vanan vid 'gången' (dvs – i detta fall – märkbar hög
fart)) hos tyngre bilar med tystare motorer, ja, den saknades ännu.
En viktig
erfarenhet!
JAP 500 cc 1931 |
Sonen till ovan
nämnde, mycket förstående, chaufför, sysslade med att trimma de
gamla motorcyklar han kom över. Att själv trimma motorcyklar var
vanligare bland det yngre folket än nu. Och enklare! Det fanns
lättviktare (det var väl upp till 125 cc ? även om 98 cc var
vanligast), men det var ingen utmaning. 500 cc Husqvarna, JAP och
kanske Panther låg bättre till.
Här handlar det om
en JAP (enligt fotot).
Grabben hade
avslutat maskinjobbet och det skulle provköras. Eftersom det var
strax före jul var Rådasjön tillfrusen men väntade fortfarande på
den första snön (så var det förr, nämligen). Sjön erbjöd en
dryg mils raksträcka med blank is. Att köra rakt fram gav inga
problem och att vid över 100 susa förbi en pågående bandymatch
(litet ”show”!) - det var avsikten.
Allt gick bra så
långt, men mitt för bandyn låg en förlupen timmerstock fastfrusen
i isen. Att gira – ja, stocken undveks på centimetern när – innebar,
att ekipaget välte och kanade i evighet liggande på isen, till slut
utom synhåll. Brännsåret på benet under avgasröret ökade på
känslan av total antiklimax. Men bandyspelarnas råa skratt hörde han
nog inte.
Frampå vårkanten,
när det var snö på isen och bandyplanen var skyfflad, var det dags
för en ny uppvisning. JAP'en var vackert lackad i gult och blått
med någon kromad detalj. När han stannat vid planen, kom spelarna
fram för att beundra. Men med så många tätt inpå, brast isen och
långsamt försvann både grabb och mc under ytan.
Han drogs upp,
blåfrusen redan innan efter ditresan, medan cykeln fick bärgas
senare.
Oturen kan vara
envis ibland!
Det var några trevliga berättelser!
SvaraRadera