Ja, allting är
relativt – och det var det väl även på 20-talet. Mjukare
fjädring och bättre väghållning än framför allt Ford T,
20-talets mer eller mindre terränggående 'folkvagn'. Minns en
passagerares råd, när man hamnat vid sidan av vägen: ”Bäst att
gå ned till halvfart – för nu blir det grövre skog.”
(T-Forden var
tvåväxlad, hel- och halv.)
Någonstans i
Småland 1967.
På hemväg från MHS' propagandautställning i Växjö. Ett T-projekt bakom en bensinstation. Vännen Kurt kollar. Ett fynd om det vore
idag. Kornknarren har hört att nu är T-Forden populärare igen
(efter en svacka). Apropå att grannklubben AHK samlar 80 ekipage
före 1920 vid ett rally just för dessa årsmodeller, visserligen av alla märken - men ändå!
Över till Kissel -
som man nöjde sig med att säga – med start redan 1907.
(Overland
får vänta så länge.)
I mitten av 20-talet
var Kissel en omtyckt bil bland den tidens kändisar och idoler. Den
beprövade raka sexan med 41 hkr fanns nämligen då i en läcker
Speedster-modell, som köptes av bl a Greta Garbo, Mary Pickford,
Douglas Fairbanks, VM-boxaren Jack Dempsey (tungvikt) och flygaresset
Amelia Earhart.
Hon blev pilot innan hon tog körkort för bil!
Alltid främst och bäst – som hon ville vara – körde hon sin
Speedster över amerikanska kontinenten som första kvinnliga förare. Hon
sinkades mycket av landsbygsboende, som ville titta på (den
knallgula) bilen, ge anvisningar om bästa vägval etc. Familjen
skulle flytta från Los Angeles – det var orsaken. Systern tog
tåget, men modern valde Amelia med Speedstern. Fadern var inte
aktuell. Tidningsrubrikerna följde den läckra bilen hela vägen
till Boston.
Kissel kastade in
handduken 1931 i efterdyningarna av depressionen i USA 1929. Medan
den parallella tillverkningen av båtmotorer hängde med till 1935 –
då uppköpt av West Bend.
Kissel hade lagt
vantarna på namnet Mercury. Rättigheterna fanns kvar 1939, när
Ford skulle lansera Mercury som en lyxigare modell - över Ford de
Luxe men under lyxbilen Lincoln. Ford gavs tillåtelse. Betalade
förmodligen en avsevärd summa.
Mercurius som
ursprung var romarnas skyddsgud för handel och köpmän.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar