Den
27 oktober 1981 skedde den sensationella grundstötningen av en
sovjetisk ubåt i Karlskronas skärgård.
Det var en båt av den s k
Whiskey-klassen, 1000 ton, byggd 1956, fullt stridsutrustad med, som
det visade sig, torpeder med kärnstridsspetsar.
Den kunde avsiktligt eller vid en eventuell olycka utplåna hela Karlskrona och mera
därtill.
Ubåtens
beväpning – när den offentliggjordes vid en presskonferens -
skapade stor oro även internationellt.
Det
ryska befälet flyttades över till en svensk torpedbåt och
förhördes under sex timmar, allt medan den ryska marinstaben rasade
och skickade ett dussin stridsfartyg mot området.
En ren
felnavigering hävdade man från ubåtsbefälet.
Gåsefjärden,
där U137 (ryssarna hade en annan benämning på båten) kört upp
hårt på ett grund, spärrades av helt.
Det behövdes nog, för en
rysk högsjöbogserare närmade sig för att säkra ubåten och
påbörja en flottdragning. Den avvisades dock av flera svenska
ytfartyg plus vår ubåt Neptun.
”Håll gränsen!” var
statsminister Fälldins (numera nästan bevingade) ord.
Redan
den 29 oktober lyckades man från en tullkryssare, parkerad intill
ubåten, med under däck dold utrustning bekräfta strålningen från
kärnstridsspetsarna. Därefter föredrog man att snarast komma överens med
ryssarna om en återlämning av ubåten. Säkrast så!
Efter
fem oroliga dagar drogs båten av grundet och eskorterades till den
svenska territorialgränsen. Vid överlämnandet yttrade chefen för
den väntande ryska eskadern något till 'de svenske' att fundera på:
”Farväl – och på återseende!”
Exempelvis:
X/.
En mycket högt uppsatt officer, tillika navigationsexpert, fanns
med ombord på U137.
Knappast
nödvändigt om det inte gällde (hemliga) specialuppdrag med
precisionsnavigering.
XX/.
Å andra sidan spanade sovjetiska flygplan efter ubåten på den
position, längre ut till havs, där den angivit att den befann sig.
Men kanske den spaningen var ett medvetet spel?
Dock: de grunda
fjärdarna i Karlskrona skärgård (ca 10 m) skulle ha uppenbarat
felnavigeringen på ett tidigt stadium. Eftersom kontroll av djupet ju har
ständig prioritet för alla ubåtar.
Inför detta argument sade man sig ha förväxlat den svenska kusten med den polska(!). Ubåten hade fyra separata navigationssystem. Men samtliga var ur funktion, etc.
Inför detta argument sade man sig ha förväxlat den svenska kusten med den polska(!). Ubåten hade fyra separata navigationssystem. Men samtliga var ur funktion, etc.
XXX/.
Viss svensk inspektion av ubåten medgavs. Man råkade då upptäcka
detaljerade sjökort över Karlskronas skärgård. Dessa smusslades
dock snabbt undan.
Sammanfattningsvis
– vi 'höll gränsen' mot vår store granne i öster. Vi undgick en
atomsmäll. Karlskrona finns kvar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar