Motorhistoriska
Sällskapets årsmöte har ägt rum.
Kornknarren fick inget som helst
gehör för åsikten att de elektroniska, automatiserade fordonen
(mest bilar) inte skall ingå i en veteranbilklubbs intressen.
Klubbens 20-årsgräns kommer att fortsätta att rulla på som den
ångvält den är. Därmed omfattar klubbens intresse nu även 90-talet, dvs de bilar
som vi dagligen ser på våra vägar.
En
representant för Motorhistoriska Riksförbundet meddelade att
förbundet (MHRF) välkomnar så gott som vad som helst som rullar,
från traktorer till hotrods, oberoende av ålder. Så MHS önskades
lycka till med sin obevekligt rullande gräns!
Den
genuint historiska aspekten, tidigare en ledstjärna, håller på att
suddas ut.
Det avspeglas också i att de decennieanknutna begreppen, som t ex ”28-42” och ”46-59”, slås ihop med 70-, 80- och
(efter hand) 90-talet till en storträff (dock än så länge med rallyfrågor och
en liten slinga att köra).
På ett annat område firar MHS stora triumfer och det är lastbilarnas.
Klubbens två stora rallyn för dessa bilar i västra
resp. östra Sverige samlar vardera mer än 150 deltagare! År 2016 fanns
deltagare även från Norge.
Cirka
60 funktionärer på det senaste – vad sägs om en sådan
uppslutning! Inte dåligt.
Bakom
de flesta ekipagen står förstås åkerier, som har råd att hålla tunga, äldre lastbilar (ibland t o m med släp) igång
och i fint skick.
Kornknarren,
med minnen från de unga åren med Volvo Titan, känner både vemod
och längtan.
Den här 36:an deltog inte i något av MHS-rallyna i år. Den fortsätter sin tillvaro som objekt i ett innehållsrikt magasin hos en god vän.
Såg att även Volvo 745 nu för tiden räknas som "veteranbil"! Kan vi inte bara "bestämma" du och jag att gränsen går vid, låt säga 1970 och låta de moderna bilarna var något annat? tex hobby-, gat-, sport-, gammelbilar eller vad man vill? Fö så är en "riktig" veteranbil tillverkad före 1918!
SvaraRaderaJa, det vore en skön lösning!
SvaraRaderaJag skrev till Nicholas att gränsen borde gå vid digital information i bilen, alltså när man inte har en vajer för hastighetsmätaren! Därmed försvinner också de flesta med modern insprutning, den styrs av datorren i handskfacket!
SvaraRaderaHälsar
Sven Gustafsson