Min barndoms
Uddeholm låg inte under någon flygled, tyvärr. Utom under andra
världskriget, när tyskarna hade ockuperat Norge. Då var det
tillåtet att med obeväpnade flygplan frakta kurirer, diplomater och dito post mellan
Oslo och Stockholm T&R. Den rutten gick över Uddeholm. Det
handlade om lågt flygande plan, oftast tyska Junkersplan,
tremotoriga, av typ 52 – kanske en gång per vecka.
Det blev en
påminnelse om krigsläget, ganska nära oss.
Junkers Ju52. Ett robust och driftsäkert flygplan. |
Tidigare, under
30-talet och senare, under 50-talet, om ett flygplan (sällan!)
hördes närma sig, så var det nog fråga om rundflygningar, dvs en
tur över trakten för någon tia. Det förekom också nedsläppande
av 'flygblad', som det kallades. De gjorde reklam för något
evenemang, t ex en travtävling på någon sjö (kalla vintrar och
tjock is!) - eller någon större marknad. Dit hörde Råda marknad
med såväl kreatur och hästar som spåkvinnor och trollkarlar. Mera
spektakel än nu för tiden!
Klemm 35 användes för flygbladsreklam. |
Uddeholmsbolagets,
UHB, huvudkontor fanns i samhället och det hände att någon
affärskontakt beslöt sig för taxiflyg i stället för tåg eller
bil.
Rådasjön intill är
ju nästan 15 km lång (och som bredast 1 km), så start och landning
fanns det utrymme för. Sjöflygplan var ju också de vanligaste.
Apropå rundflyg etc
så kan inte Kornknarren avstå från några rader om Kurt Björkvall,
en av våra flygpionjärer.
Innan han bildade
ett bolag, Björkvallflyg AB, för post-, ambulans- och rundflygning,
hade han 1936 försökt sig på en flygning över Atlanten från USA
till, om möjligt, Bromma. Det var bara nio år efter Charles
Lindberghs motsvarande bravad med landning i Paris. Björkvall valde också ett enmotorigt plan men ett annat fabrikat, en Bellanca Pacemaker.
Efter problem med bl
a propellerinställningen tvingades han tyvärr nödlanda i havet strax utanför
Irlands kust. Det var inte mörkt, som tur var. Han hade observerat en båt och satte ned planet i närheten och räddades.
Det var en fransk trålare med namnet Imbrim.
Därför
kan som en kuriositet nämnas, att vid en
rundflygningsturné, då han
1938
landade på Rådasjön, var
hans maskin döpt
till Imbrim II, som en
hyllning till trålaren, förstås.
Kornknarren,
som ung grabb, var den förste som hann
fram till planet, när det lagt till vid en brygga. Och kunde svara
på frågan var närmaste bensinstation fanns.
Redan
på eftermiddagen bar det iväg till nästa sjö. Men för
Kornknarren hade en gardinspringa just
öppnats mot äventyrens
värld!
Kurt
Björkvall omkom två år
senare vid en förödande
explosion i ett vapenförråd,
som låg intill hans hangar på F6 Karlsborg. Han hade deltagit som frivillig pilot för Finland i 'Vinterkriget' 1939-40 mot Sovjetunionen. Väl hemma igen hade han med företaget åtagit sig uppdrag för Flygvapnet.
Så här såg Björkvalls Bellanca Pacemaker ut. (Samtliga foton från Google.) |
Intressant och trevlig läsning! Jag kom in i flygbranschen på 80-talet och hade fullt upp med det. Ägnade inte så mycket tid åt det gamla, som är grund för det moderna flyget.
SvaraRadera