Tidskriften
LONGITUDE (1966-99, 36 nummer) var en påkostad tidskrift av yppersta
kvalitet om båtar, segling och sjöfart. Den var ett livsverk av Jan-Erik Carlstedt, hyllad som "härstammande i rätt nedstigande led från de sju havens äventyrliga värld" (Kornknarrens formulering).
Kornknarren, som från utgivningens
början ”mönstrat på”, som det kallades, sålde beklagligtvis
alla nummer t o m nr 20, av numera bortglömd orsak (kanske det
erbjudna priset).
Men mönstringen
fortfor ännu en tid, så i bokhyllan finns kvar fyra nummer i sina
skyddsfodral.
När Kornknarren
blev tonåring handlade många ungdomsböcker om segelfartygens tid.
Den gamla sortens
sjöfart låg då inte längre tillbaka än vad palmemordet eller
Tjernobyls härdsmälta gör idag. Exempelvis skeppades från
Australien spannmål till Europa, ibland med mer eller mindre
iscensatta kappseglingar – mest kända under 1910-talet. Det tog i
allmänhet c:a fyra månader, så mycket spännande kunde hända
längs vägen. Man kanske aldrig såg sin medtävlare på hela tiden.
Olika vägval gav andra vindförhållanden.
Det fanns förstås
också böcker om äldre tiders stora sjöslag och deras skickliga
amiraler och kaptener. Det fanns sjörövarromaner - även om s k
kapare, som ofta hade kunglig befallning att störa fiendens handel.
En av dem var Lasse i Gatan – adlad Gatenhjelm, från Onsala,
numera en del av Göteborg - med kaparbrev från Karl XII.
Kornknarrens
erfarenhet av segling begränsar sig till någon mindre båt på en
tysk insjö och några turer i Stockholms skärgård med något som
kallas Nordisk folkbåt, för övrigt en mycket säker segelbåt.
Det motsvarar ju
knappast det gamla intresset, som just väckts till liv vid förnyad
bekantskap med LONGITUDE.
Ett av de bevarade
numren handlar delvis om
hur hela världens 4-
och 5-mastade råtacklade skepp slutade sin levnad.
Tusentals segelfartyg med bara tre eller två master ligger utanför denna story. Dit hör de hypersnabba klipperskeppen, byggda för transport av immigranter under guldrushen i USA.
Barkskeppet POMMERN har
bevarats som flytande museum i Mariehamn på Åland. På 60-talet var
hela skeppet fortfarande tillgängligt. Man kunde gå in i
kaptenshytten och studera sjökorten, dra ut byrålådorna för
navigation för olika världsdelar etc. Fascinerande!
Men det höll
förstås inte i längden. Det mesta under däck är numera
avspärrat. De öppna dörrarna är ersatta av fast glas, så man kan
se in i hytterna – punkt och slut.
Betydligt större
fraktskepp började byggas redan på 1870-talet. Det handlar om 436
skepp, de flesta dock byggda på 1890-talet – och de sista på
1920-talet. De allra flesta hade fyra master varav tre med råsegel och
den aktre masten utan sådana (som Pommern, se bild). De kallades
barkskepp (annars fullriggare). Det rörde sig om 2000 till 3500 tons
nettovikt. Lastens vikt var omkring det dubbla.
Nackdelen var förstås
den svårbedömda restiden.
Konkurrensen med ångbåtarna kom efter
hand. Ångmaskinerna var i början mycket bränsleslukande. Den
första ångbåten över Atlanten var till 99% lastad med kol för
ångpannan. Övrig last var några säckar post.
Ångbåtar med
betalande last i lastrummen var tvungna att bunkra kol i speciella
hamnar gång på gång mellan Europa och Fjärran Östern - eller
Australien. Detta slapp segelfartygen, som dessutom vid god vind
kunde hålla i stort sett samma fart som ångbåtarna.
Segelfartygens
rederier drog sig för den utrymmeskrävande ombyggnad, som ett
hjälpmaskineri skulle innebära. Dessutom krävdes ju maskinister.
Det förekom tvärtom, att några som levererats med hjälpmaskin,
lät montera bort den för att få större lastutrymme – en
riskfylld bedömning.
Slutet för de 436
skeppen kan delas upp i kategorier.
Numera skolskepp
2
Bevarade, så sent
som 1990-talet 5
Konverterade till
maskindrift 9
Sjunkna efter
kollision 10
Förstörda genom
eld 25
Sjunkna till
sjöss 26
Konverterade till
pråmar 35
Saknade 54
Sänkta av tyska
krigshandlingar 69
Upphuggna 74
Strandade 121
Under ”upphuggna”,
dvs skrotade, finns orsaker som ålder, större skador m m – men
även till slut olönsamheten. När regeln om åtta timmars arbetsdag
infördes, blev bemanningen mycket dyrare.
Långa sträckor med
bogsering p g a dåliga vindar fördyrade också.
Och ända sedan Suezkanalen
öppnades 1869, hade ångbåtarna (obs krigsfartygen!) sluppit runda Afrika.
De individuella
slutvinjetterna för de stora skeppen, exemplifierat med en del av en
större tabell från A till Ö.
Lägg märke till
hur de har bytt namn, vanligen i samband med ny
ägare.
Klicka gärna på bilden för bättre läsbarhet!
Felnavigering eller stiltje i kombination med starka havsströmmar var vanliga orsaker till strandning.
Så gott som alla saknade vattentäta skott. Det var ett enda stort lastrum från för till akter. En stor läcka blev ofta ett fatalt öde.
Kornknarren återkommer nog med några specifika händelser från segelfartygens tid.
Diverse fakta och foton ur Longitude, en av världens förnämsta tidskrifter för äldre sjöfart.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar