Jönköping, juni 1965.
Hittade några foton - det första är ihopsatt av två.
Handlar om den s k urträffen, som ledde till bildandet av Motorhistoriska Sällskapet.
Tillresta intresserade kom (i en del fall långt ifrån) i sina Obs! orenoverade gammelbilar.
För dem fanns inga rallyn, inga träffar, inga klubbar. Men det fanns ett INTRESSE – och det tänkte vi fånga upp.
Vi riktade in oss på folk med vanliga, mestadels amerikanska, användbara bilar - med 1930-talet i åtanke. Den vardagliga motorismen. Till att börja med, vill säga.
Och det gav klubben en skjuts framåt utan like.
Automobilhistoriska Klubben, AHK, fanns visserligen, men riktade sig till de allra äldsta bilarna, exklusiva sportbilar och en del finare fabrikat. Även T-Fordklubben fanns - men endast för Fords bilar t o m år 1927. Det var allt.
Gammelbilraden fr vänster: 1) Volvo 2) DKW? 3) MB B-cabr -38 4) Renault?
5) Hupmobile 6) Chevrolet -32 7, 8, 9) Ford A 10, 11) Ford T
Gänget, som styrde MHS de första pionjäråren. Fr v Alf-Eric (Affe) Larsson, Jan Älfvåg, Tommy Hallberg, Kornknarren i läderrock (med sin Buick -38 som Affe lutar sig mot), Kurt Kramer och längst t h Lasse Dérantz, vår mc-expert.
Fotot från -68.
Vännen Kurt Kramer med dåvarande hustru och Kornknarrens MB B-cab från 1938. Kvällen innan nedcabbat den gamla vanliga vägen längs Vättern och genom Gränna - i månsken. Oförglömligt!
En MB, vars öden beskrivits under ”Tyska bilar” i etikettlistan till höger om denna text. Och som raskt ersattes av en Olds från 1939 - i fas med klubbens initiala inriktning.
En Cheva 32:a med G-nummer – VAR FINNS DEN NU? - Jo, Nils Carlsson, Aneboda, äger den fortfarande!
HUR GICK DET då med uppfångandet av intresset? Jodå, alla vet ju att det blev som det var tänkt till slut, dvs senare på hösten samma år. MHS frodas fortfarande med säte i Täby utanför Stockholm. Dock en i högsta grad riksomfattande klubb.
(Klicka gärna på bilderna för större format!)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar