Det gäller den gamla boken Fit for the Chase, på engelska, med filmer och
bilar fram till 1950. Alla de gamla namnen passerar revy – de stora
stjärnorna och de stora fabrikaten. Bilarna skyms ofta av de
medverkande, vilket begränsar mitt urval. Visst, man vill ju ha båda delarna – men helst med
åtminstone 50% av bilen synlig. Många av skådespelarna var
kändisar i USA, förstås, men okända här.
I alla fall ett
fantastiskt smörgåsbord med hundratals bilder, mest klippta direkt
från filmremsan.
Ett litet axplock
följer här!
Pat Boone sjöng sin
”Bernadine” - men han gjorde några filmroller också. Här
kastar han sig ur en Ford 47:a. Filmen hette April Love.
Här väntar –
kanske på dig? - Lily Damita, ett löftesrikt namn, som
dessutom kör en Packard 1929.
Bensinstationsdiggarna
borde se mera av det gamla sv/vita Hollywood. Att tanka bilen var
vanligt förekommande. Dessutom fanns där telefon, så man kunde få
kontakt med gangsterkompisen eller polisen.
Ed Begley pysslar med dörren på sin snabba vagn av (för mig) okänt märke. Inte skulle jag komma
ur särskilt mycket lättare med dörren nedfälld. I så fall hellre
en MB 'Måsvinge'. Ovanligt foto, förresten.
Mördaren hann bara
till T-banans nedgång. Han kom med taxi, en De Soto 46:a. Poliserna
som sköt körde Ford -49.
I filmen Jätten
borde nog James Dean ha lyssnat till Elisabeth Taylor. Inte hjälpte
det heller med en Duesenberg -32. Det gick som det gick.
Här skapas snöstorm
med stora fläktar för de stackars indianerna längst bort. Dånet
kvittar – det är ju stumfilm! Regissörens högljudda anvisningar
med megafon kommer inte heller med på filmen. - Sitt av! Kasta
spjuten . . . NU! Ni som är främst – dö! Omkull!
Visst hade det varit
roligt att vara med!
I filmen Harlow
körde man Cadillac Roadster 1930. Bilen tillhör en tidig, för
retrofilmer skapad bilpool, Brucker & Ross Picture Car Company.
Kornknarrens
kommentar är kort och koncis: VILL HA!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar