Den 15 augusti firar
MHS, Motorhistoriska Sällskapet i Sverige, 50 år i veteranhobbyn –
en kulturgärning, faktiskt.
I bästa Monte
Carlo-stil blir det då ett jubileumsrally med sex startplatser,
däribland Avesta, Örebro och Sigtuna. Målet är Hallstahammar, där
festligheterna börjar kl 15 på Skantzens Brukshotell.
Kommer
10-årsjubiléet på Sundbyholm med över två hundra gammelfordon
att bli slaget? Många fler medlemmar nu, men hur är det med
körglädjen? Allt som handlar om bilar och dito träffar med mat, dryck, logi och bensin har också blivit (betydligt)
dyrare. Vi får väl se.
När vi drog igång
(jag kan med gott samvete skriva ”vi”) 1965, var det full fart
från början med inriktning på bilar (och i viss mån på
motorcyklar) från 1930-talet. De var styvmoderligt behandlade av de
få etablerade klubbarna, så där fanns en stor potential. Men det
dröjde ändå till 1969 – fyra år – innan vi hade 500
medlemmar.
Men de var från rikets alla hörn och blev goda
ambassadörer för vår policy, bland annat att bilarnas skick inte
var avgörande för medlemskapet – däremot originalutförande. Hot
rods, street rods osv fick 'starta eget'', vilket de nog trivdes bäst
med.
Att vi redan från början kunde producera en månadstidning
inklusive några reservdelssidor betydde också mycket.
MHS initierade
bildandet av Motorhistoriska Riksförbundet redan 1968 och startade
en ny variant av försäkring med dåvarande Trafik-Bore. Eftersom
Folksam, som då (liksom nu) hade i stort sett alla försäkringar,
inte ville veta av oss. Det där med 30-talarnas potential gick inte
upp för dem förrän senare.
Det stod helt klart
att Sällskapets evenemang helst skulle ligga utanför
stockholmsregionen. Ett exempel är bilutställningen 1967 i Växjö.
MHS skulle skapa sektioner på landsbygden för att göra klubben
större. Smålandssektionen, som jobbat fram det hela i Växjö, var
mycket effektiv men gav styrelsen så mycket extra arbete, att
sektionstankarna (för)föll och avblåstes.
Att ordna en
bilutställning kunde ge en kick åt klubbens popularisering med ökat
medlemstal som följd, det stod helt klart. Da capo, alltså –
Växjö gick bra – så varför inte Västerås? Med flest bilar men
även någon motorcykel.
Tommy Hallberg, tidig medlem, som fram till för något år sedan styrt och ställt med det fina muséet i Köping, hade ett kontaktnät i Västerås. Det bidrog till valet av plats.
Tommy Hallberg, tidig medlem, som fram till för något år sedan styrt och ställt med det fina muséet i Köping, hade ett kontaktnät i Västerås. Det bidrog till valet av plats.
Det var ganska så
storstilat med många fina objekt. MEN ett rejält regnväder både
dagar och nätter begränsade nog intresset.
Det blev en dåligt
besökt utställning. Utställda löften om arvoden till bilarnas ägare blev svåra att
infria.
Bara äran att få visa upp sin bil hade nämligen haft föga
betydelse. Annorlunda nu, antar jag?
Klubbkassan tömdes helt
och för oss i styrelsen blev det en dyr tillställning.
Jag kan inte erinra
mig att Sällskapet på eget bevåg har arrangerat någon utställning
sedan dess.
En fin fyrcylindrig Cheva 1927-28 – dock en svanesång inför 1929.
Då kom den legendariska toppventilsexan, en av världens bästa
motorer för decennier framåt.
|
Lancia Lambda (1923-31) med V4-motor i aluminium, 49 hkr (mot slutet
69 m större motor), självbärande kaross (den första i världen!),
separat hjulupphängning fram med hydrauliska stötdämpare.
En riktigt snabb 20-talare med fin väghållning! Det tyckte också
Greta Garbo, som en tid ägde en Lambda.
Det
var tätt bland de fina bilarna. Kan det vara en Chrysler till höger?
|
Minns väl när man var tex i Deje på 1970-talet och det kom 1950-talsbilar på "besök". Jag och många gillade detta men det sågs inte med blida ögon av alla.
SvaraRaderaTror att vagnen till höger är en Dodge ca -32. Lancian är riktigt snygg. Greta hade god smak.
SvaraRadera