Stockholmsbilisterna
kör för det mesta helt okej. Det har blivit allt mer känt, att om
alla gör rätt, så går det snabbare – särskilt vid köbildningen
efter 16.00. Det är de cyklande och de gående, som ger problem (för
bilisterna, alltså).
Om så många, som
miljö-isterna vill, skulle cykla i stället för att köra bil i
huvudstaden, så skulle dagens snabba racercyklister få psykiska
problem. Alla utrymmen för cykeltrafik belamras då med en
förhållandevis långsamt cyklande allmänhet. De som alltid har bråttom, skulle tvingas
använda trottoarerna mer än nu – eller körbanorna för bilarna.
I vissa delstater i
USA är det tillåtet (även för bilar) att passera ett rödljus, om
man ska svänga till höger – förutsatt att det inte kommer någon
från vänster. Förbjudet i Sverige – men ignorerat av många
cyklister. Dessutom, om de svänger upp på trottoaren, kan de göra
gemensam sak med de gående, som ju har grönt ljus vid sitt
övergångsställe. Hänga med över – och sedan tillbaka på
bilarnas körbana på andra sidan korsningen. Inte särskilt störande
för bilisterna, dock.
I amerikanska filmer
tycks de bärande rollerna alltid försöka ta sig över gator med
flera filer åt båda hållen – till fots alltså – och mitt ute
i trafiken.
Samma vana i Sverige stöter på problem vintertid –
halt för dem som går och ibland längre stoppsträcka för bilarna.
Något som fotgängaren inte har koll på.
Nu till saken efter
dessa inledande vedermödor.
Det handlar om
övergångsställen utan ljusreglering.
Jag har alltid retat
mig på att kvinnor (ibland män, förstås) kör ut barnvagnen
framför som en sorts säkerhet för sig själva – ja, i alla
händelser inte för barnet. De borde lämna trottoaren först med
barnvagnen dragen bakom. Men de räknar väl med att just anblicken
av en barnvagn påverkar bilisten att ta det extra lugnt. Detta kan
man kanske begripa, om
de får ögonkontakt med bilisten (eller åtminstone bilen), innan
de kliver ut.
Häromdagen, när
jag med bilen skall runda ett gathörn åt höger, ser jag en ensam kvinna
med förlängd barnvagn (framför sig, förstås) med två barn plus ett bredvid sig. Jag bromsar ju in. Hon
beger sig över sin gata på markerat övergångsställe.
Men hon kastar
aldrig ett öga snett bakåt åt vänster eller ens åt sidan.
Hon anar inte att
hon här kommer att bli föremål för min ilska, som, vilket jag
antytt, är uppdämd sedan lång tid. Hon går vidare med ryggen mot
mig, när jag stannar till, hissar ned fönstret och ropar ett kort
och bestämt ÖÖÖH're.
Inget händer.
Jag sträcker huvudet litet
mera utåt och vrålar HALLÅ DÄR!
Då
vänder hon sig om. Hon har hunnit över till den andra trottoaren.
DU
TITTADE INTE – skriker jag. ”Det är ju ett övergångsställe” -
ropar hon. (Trafiklarmet stör oss förstås.) ”Jag kunde ju ha
varit BERUSAD - - - - ELLER DROGAD" – vrålar jag. Men hon bryr
sig inte.
Tänker hon efter
nästa gång? I så fall har jag vunnit i efterskott, tänker jag.
I Stockholms trafik
körs sällan med större avstånd än mellan fem och tio meter. Det
gäller ju att hinna innan det blir rött. Men de bilar, som stannat
bakom mig vid mitt utbrott, kom mig aldrig närmare än 20 meter så
länge som vi skulle åt samma håll. Försiktighet är en dygd . . .
Så var det det där
med antennen. På det svarta sprötet har jag två 'fält' med vit
eltejp. Avsikten är att på jättelika p-ytor, t ex vid IKEA, lätt
finna var bilen har lämnats. Man ser ju bara tak med rails överallt.
Att de vita fälten bara är eltejp syns ju inte förrän på nära håll. Alltså en polisantenn – helt klart!
Att de vita fälten bara är eltejp syns ju inte förrän på nära håll. Alltså en polisantenn – helt klart!
Sedan psyket fått
sitt (för mig ganska sällsynta) utlopp och lugnet inträtt – måste kroppen få sitt.
Se nedan.
Instämmer i ilskan! För övrigt anser jag att zebralagen skall avskaffas - för att rädda liv!
SvaraRadera