D-Rad med förste ägare och glada passagerare med katt. |
D-Rad
1926
496
cc, fyrtakt, 3-växlad, 10 hk. Motor och låda i en enhet, s k
blockmotor. Tillverkades 1921-33, då fabriken övertogs
av NSU.
En
god vän till mig, Sven Karlsson, Kilafors, blev andre ägare till
denna D-Rad år 1983. Inga större problem vid renoveringen, men lock
till verktygslådan och bensintanken måste tillverkas. D-Rad var ju
sällsynt i Sverige, så att leta efter lock kom inte på tal.
(Klicka på bilderna för större format!)
Ur försäljningsbroschyren. En del att välja på! En täckt droskversion erbjöds också. |
Färdigrenoverad
skulle denna unika maskin ”invigas” med Skåne Rundt år 1986 –
Svens första deltagande i denna klassiska tävling. (Det har blivit
23 gånger sen dess, oftast med Norton -28.) Det blev ingen defilering,
precis. Vid Brösarps backar – ingen kompression! En ventil hade
hängt sig. Enkelt att åtgärda, eftersom cylinder och topp skruvas
av i ett stycke. Det fixades och Sven kom i mål – försenad men
ändå rätt nöjd. Det kunde ha varit värre.
(Ett av Kornknarrens tidigare bidrag i 'MCHK-tidningen', Motorcykelhistoriska Klubbens utgåva.)
Hej, skulle vara intressant att komma i kontakt med ägaren, min bror höll på att renovera en R0/5 från 1927, min bror avled i början på April och jag letar info och ev. värde på den.
SvaraRadera