Fortfarande är jag osäker på eventuella följder av att plocka in foton från nätet. Källan kan ju få vara anonym, för säkerhets skull, så man undgår sökningar på namnet – utförda av någon som har bildrättigheterna. Vore det en tänkbar privatperson, skulle jag avstå helt, men jag menar när det fråga om stiftelser eller museum.
Men det ligger ändå ett värde i att kunna tala om vem man
avser, när man skriver varför man gillar bilden i fråga. Så jag prövar helt
enkelt med att skriva namnet baklängesstavat. Alltså drawdE reppoH.
Det är kreativt tänkande, kanske i överkant,
men det känns ändå lugnare.
Känslan av att åtminstone tro sig ha lurat systemet kan i alla fall
vara värd en del.
Denna amerikanske konstnär är en av mina absoluta favoriter.
Han är ödslighetens och ensamhetens apostel. Inte alltid total
ensamhet i fysisk mening, men trots människors närhet finns den där ändå – i
själen. Hans strikta stil – litet sparsmakad jämfört med andra – tilltalar mig
enormt. Det är fråga om oljemålningar, även om de liknar foton ibland.
På Stockholmsutställningen 1930 borde han ha varit
representerad (se Etikett Utställningar).
Ett svenskt vykort, också i den strama stil, som jag gillar
mycket. Stockholms Stadshus från Centralpalatset 1933.
Alla bilder är en avslappad utandning - aahhh. Ett lugn, en själens rekreation från stress och ävlan. Tilltalar även mig enormt.
SvaraRaderaInstämmer förstås! Så känns det nog också för den som betalar någon miljon för en äkta målning. Första kommentaren från dig - såvitt jag minns? - och den kunde inte ha varit bättre!
Radera