Ford Mainline 1952 |
Det tycks vara en patrullbil från USA:s motsvarighet till
vårt Motormännens Riksförbund, dvs American Automobile Association, dvs AAA.
Med andra ord vägassistans i detta fall. Den stora dekalen på förardörren
skulle kunna tyda på det.
Man har bara
textat Hi-way – en utrymmesfråga
kanske, men också litet lekfullhet bilister emellan.
Apropå Forden så har
jag inte kört så många Ford-V8:or av efterkrigsmodell. På slutet av märkets
sidventilålder (52-53) hade ”100-hästarn” fått ytterligare 10 hkr.
Ett minne av en mjuk
men ändå kraftfull känsla dröjer sig kvar från när jag lånade en nästan ny
Customline 52:a med overdrive.
Min sidsexa från -51 (det var 1967 däremot!) var ännu mjukare, men lugnare (226 cui/95 hp),
Sexorna fick toppventiler -52 men åttorna först -54.
Ford importerade inga sidsexor (möjligen på beställning). De
exemplar, som rullade här, var direktimporterade – även min.
När toppventilsexorna
kom, däremot, erbjöds de parallellt med åttorna men såldes i begränsat
antal. De var snabba och drog mindre bensin, 215 cui/101 hp (jfr Arkiv 2013, juni 27) - men
det hjälpte inte.
Sexorna fick inte heller - så vitt jag minns - någon framträdande plats i Fords
broschyrer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar