Imperial Le Baron |
Detta är ett svenskt PR-foto från -58 i vykortsformat. Om sådana kort verkligen postades till diverse spekulanter, vet jag inte. Fotografiskt är det väl ingen höjdare – särskilt om man jämför med hur man marknadsförde med klatschiga, lyxiga bilder och posters i USA.
Texten på baksidan – ganska enkel egentligen - lyder:
Imperial,
Chryslerkoncernens flaggskepp, är en vagn, som bl a kan utrustas med elektriska
dörrlås, som kan dirigeras från kontrollknapp på instrumentbrädan. Det är emellertid
endast en av de många finesser som man kan få på denna vagn om man önskar. En
yttre, distanskontrollerad backspegel offereras också som extrautrustning.
Årets modell har ny grill och ny utstyrsel på sidorna – dörrhandtagen är
sålunda nedsänkta i karossen. Effekten är 325 hkr vid 4600 varv.
Här kan man fördjupa sig i 50-talets språkbruk. Ny
”utstyrsel på sidorna” skulle man nog inte skriva idag. Att kalla bilen för
”vagn” (vilken fin vagn! etc) sitter i mitt tal än idag.
Men i stället ska vi titta på den utrustning, som erbjöds i
USA enligt ”Standard catalog of American cars 1946-75”.
Till att börja med må
påpekas att servostyrning och servobromsar var standard på dessa bilar
liksom automatlåda och en lyxig inredning efter kundens färgval.
Sedan följer (siffrorna avser tilläggskostnad i rena dollar
utan cent)
Luftkonditionering 590, bakrutedefroster 21, värmeanläggning
140, tillsats för ögonblicklig värme 177, six-way power seat 118, fönsterhissar
125, radio med tryckknappar och bakre högtalare samt automatisk antenn 176,
tonade rutor 50, helsyntetiska däck m vit sida (9.50x14) 55, tvåfärgad lack 20,
farthållare 89, elektriskt lås av dörrar och fönster 65.
Det blir drygt 1600 dollar om man vill ha allt.
Bilens grundpris = 5969.
Vad valde man då av
allt detta? Det som - bortsett från varierade önskemål - mest beställdes,
var elektriskt inställbara säten 93,6 %, fönsterhissar 92,9 %, däck med vit sida 86 % och
till sist luftkonditionering 33,3 %.
Dessa siffror avser samtliga modeller av Imperial 1958, alltså vanliga sedanmodeller, 2-d HT, convertibles och
limousiner.
Av den dyraste, Crown Imperial
Limousine, tillverkades bara 31 st. Jag betvivlar att Limo-modellerna bidrog till någon vinst alls för
bolaget. Dessa bilar var fruktansvärt dyra att tillverka. Bl a ägnade man hela 17 timmar per bil åt dörrarnas
inpassning! Grundpriset var hela 15075 dollar.
Det anspråkslösa PR-kortet visar en lyxbil som få andra. Den
som äger en sådan 58:a idag, känner sig säkert mycket belåten. Han äger en kvalitetsbil med ett äkta amerikanskt
hantverk.
(Min Chrysler Windsor -55, som jag ägde en gång, smakade
kvalitet den också!)
Tilläggas bör att Chrysler hade stora fackliga problem under 1957 och in på -58. Kvaliteten sjönk, försäljningen likaså - men under -58 kom en uppgörelse och det vände till det bättre.
Tilläggas bör att Chrysler hade stora fackliga problem under 1957 och in på -58. Kvaliteten sjönk, försäljningen likaså - men under -58 kom en uppgörelse och det vände till det bättre.
Trevligt inlägg! Personligen är jag mycket förtjust i 1950-talets språkbruk och använder gärna ordet "vagn" samt "ringar" m m. Hade man råd att köpa denna dyra vagn hade man säkert råd att även kryssa i allt i extrautrustningslistan fast då blev ju leveranstiden längre. Men hur fungerar tillsatsen för "ögonblickligen värme"?
SvaraRaderaHar letat info, men utan resultat. Kanske för att hjälpa luftkonditioneringen på traven i början? Återkommer, om det löser sig.
SvaraRaderaHar på slutet lagt till några rader om besvär med facket.
SvaraRaderaBilen på bilden är en Le Baron, vilket man ser på det lilla emblemet på framskärmen, jag har likadana emblem på min bil.
SvaraRadera"Ögonblicklig värme" borde ju vara det som omnämns i service manualen som "Instant heater", jag ska titta sen vad det var exakt, känner inte för att trotsa spöregnet och gå hem igen just nu.
Tackar för info. Ska ändra på tillämpliga ställen och är glad åt att dom inte är så många.
SvaraRadera"Instant heater" var helt enkelt en bensinvärmare med tillhörande fläkt ihopbyggd till en enhet.
SvaraRaderaDet var det jag trodde! Som den gamla 'Bubblans' Eberspächer. I den lilla kupén blev det 'instant heating' minsann.
SvaraRaderaJepp, det var det jag misstänkte. En original bensinvärmare vore ngt att se det på en amerikanare...
SvaraRaderaEn vän till mig har precis köpt en Imperial Lebaron 1958 precis som den på bilden. Den har varit i Skåne sen 1968. Den har endast haft två ägare tidigare. Bilen såldes ny till Hallstahammar till en Nils Eklund. Någon som kan ha lite info.. Bilen har numera en hel del patina men är i grunden mycket solid. Den har endast gått ca 8000 mil.
SvaraRadera