Stockcar – en häftig sport!
Det tyckte man på 50-talet, när den som så mycket annat
importerades från USA. Stock car syftar ju på bilar i ordinärt
utförande. Sådana tävlingar fanns ju där. Tyvärr minns jag inte
vad demoleringsvarianten (som på bilden) kallades over there. Men
här kom stockcarbegreppet att avse tävlingsformen mera än bilarnas
utförande. Påminner väl om Folkrace nuförtiden.
Det handlade om bilar med ram,
som förstärktes, särskilt framtill. Förstås inga självbärande
karosser! Det fanns förstås regler – ingen klassindelning, ett
fåtal banvarv, ingen påskjutningshjälp, vrålkrocka så många som
möjligt – och vinn! I samband med förstärkningsarbetet kunde
karossens utseende ges en individuell särprägel. Publiken gladdes
åt showmanship även beträffande utseendet.
Förarna hade samma nummer på sina
bilar karriären igenom. Om det härrörde från det nummer man
tilldelades i den allra första tävlingen, eller om man valde det
själv, är tveksamt. Jag lärde senare i livet känna några, som
kört dessa tävlingar. Men det var ju kanske 15 år efter tävlandet.
Så när jag besökte tävlingarna, så var de ännu anonyma för
mig. ”Jaså, var det du som var nummer nio!” kunde jag säga. Det
var en välkänd Ford 32:a.
En av dem fick motorstopp med sin
Plymouth 36:a i början på en av de större tävlingarna. Man
fick ju meka själv om man kunde. Medan han jobbade under huven,
smällde de övriga på varandra för fullt och decimerades snabbt.
När han till slut klarat av felet, var det bara två (halvt
sönderkörda) kvar. Han gav dom nådastöten – och vann tävlingen!
Så var det faktiskt – men när motorstoppet upprepades i andra
tävlingar, kom förstås regeln om starkt begränsad tid för
startförsök på banan.
Det var mest robusta och
okomplicerade bilar från 30-talet, som användes. När
30-talarna blev intressanta och kom med i hobbyn på 60-talet, var
det många som gnisslade tänder över hur beståndet obarmhärtigt
hade decimerats till publikens glada applåder!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar