Klicka för större format! |
Med denna läckra 50-talsbild av
ett amerikanskt gatukök med känd logga lämnar jag er, bästa
läsare, inför kanske en veckas uppehåll med bloggandet. En
liten resa väntar, men familjen stannar hemma.
För min del har bilmekandet
avtagit rejält genom åren. Den nya tidens bilar kan ingen göra
något åt utan en komplett (och modern!) verkstad - och det vill
inte säga litet.
Min senaste ansträngning, minns jag, var ett
topplocksbyte på en Opel Rekord -64. Det var åratal tillbaka.
Inte mycket att skryta med. Mera jobb var det med ihopplockningen av
min Buick 38:as kaross m m. (inlägg 2011 sept 21 - se bloggarkiv nere till höger). Där
handlar det om decennier sedan.
Men nu ska den gamle s k mekaren
träda i tjänst igen. Det bär först iväg till Skåne. En
renoverad och lackad kaross ska få sin (också) renoverade motor
tillbaka på sin plats. En MB 190 SL – det är vad det handlar om. Men gudskelov är jag inte ensam om detta jobb.
Bilmekare, som hamnar på Mercedes
efter att ha jobbat med andra märken, brukar lovorda den
genomtänkta tekniken. Kanske inte lättreparerat, men logiskt i alla
fall. Men när det gäller märkets sportbilsvarianter, verkar
formgivarna ha fått företräde framför teknikerna. (Vad brittiska
sportbilar beträffar, verkar de knappast känna till varandra.)
Kommer väl att längta till
Ford eller Chevrolet (t o m Opel!), när man försöker komma åt
någon bult.
Någon får väl säga ”Hals- und
Beinbruch!” - dvs ett skämtsamt tyskt sätt att önska lycka
till. Speciellt lämpligt nu, när man är till åren och vrider
sönder sig plötsligt och - förstås – helt oväntat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar