Hittade en gammal
annons! Volvo Amazon – med det ljusa taket till vilken färg man nu
i övrigt valde. Så mycket som skrivits om denna bil av folk som kan
sin sak - ja, det gör att man avstår från diverse data.
Men något kan väl
ändå skrivas, t ex att det var bara i Norden som modellnamnet fick
användas. På Kontinenten fick den bara ett modellnummer, t ex Volvo
121 osv. Mopedtillverkaren Kreidler ägde där rätten till namnet Amazon.
Och att den kanske skickligaste reparatören, som Kornknarren kände till - och använde sig av i många år - körde Pv-modellerna som bruksbilar. Tills Amazon kom in i bilden. Den var lättare att reparera, tyckte han. Speciellt ett kopplingsbyte tog mindre tid.
Och att den kanske skickligaste reparatören, som Kornknarren kände till - och använde sig av i många år - körde Pv-modellerna som bruksbilar. Tills Amazon kom in i bilden. Den var lättare att reparera, tyckte han. Speciellt ett kopplingsbyte tog mindre tid.
Mitt i en bytesserie
- det var i mitten av 80-talet – satt Kornknarren några veckor med
en Amazon 66'a i normalt bruksskick. Det var vinter och det skulle
bli en stor militärmanöver öster om Klarälven i mellersta
Värmland. Området innefattade även vårt dåvarande torp i
Älvsbacka med tillhörande mark. Dvs om man inte skriftligt meddelat
att man ville ha sina ägor fredade från tunga fordon,
förläggningstält m m. Värmlandstidningarna hade haft mycket
publicerat om detta – med support om hur man kunde hindra intrång.
Men av de torpägare, som berördes, bodde några i andra län och nåddes ej av detta 'upprop'. En
granne ringde och meddelade att stora plogfordon höll på att böka
omkring vid vårt torp.
Det blev nattkörning dit och snabb kontakt
med befälet. Och tillverkning av förbudsskyltar vid infarten m m.
Det blev ingen förläggning, men plogarbetet hade redan ägt rum.
Under den djupa snön fanns bärbuskar, rabatter och barnens
sandlådor m m. Allt gav nu bilden av en parkeringsplats. Snöhögen
var enorm och var inte borta förrän i början av juni. Det
blev litet pappersjobb och ett ampert besök på regementet i
Karlstad. Så småningom kom några tusenlappar i ersättning.
Det var olämpligt
att mena att alla, som inte skickat in ett 'nej', hade godkänt de
militära förläggningsplanerna.
Med Amazonen gick
det undan – och det fanns ju en anledning att 'stå på'.
Bra bil!
SvaraRadera