Dags för
provkörning -
med bilnyckeln dinglande från Kornknarrens pekfinger.
Ett måste – och det förstod den empatiske bilägaren, en vänlig
man.
För än en gång
hade han bytt bil, min fars gamle vän.
Han var en av
Kornknarrens förebilder, när det gällde bilkörning. Effektiv. Snabb när det
behövdes – och ibland när det inte alls behövdes.
Han gav ett
intryck av att en bil kunde inspirera - även på gamla dar.
Så här såg hans
bilinnehav ut genom livet:
Ford V8 1932 –
Dodge Senior 1938 – Buick Roadmaster 1946 – Mercedes 300 1952 –
Mercedes 220 S 1957 - Mercedes 230 SL 1963 'Pagoda' – SLUT.
Det var trångt i det minimala baksätet i Forden. |
En fin Mercedes 'Pagoda' för några tusen - billigt även då! |
57:an och Pagodan
ställdes i kallgarage. De var långt ifrån slutkörda. Inte heller
de övriga, men de hade däremot blivit inbytta.
På slutet blev det
bara en skåpbil från tyska Ford. Den kördes av hushållerskan med
honom bredvid. Den var en i den långa raden, som behövdes för den
dagliga rulljangsen. Han ägde ju en herrgård med både skog och
(utarrenderade) fält.
För sent fick
Kornknarren veta att de två (som sparats) hade sålts för en
spottstyver till hushållerskans bekanta.
Provturen, då?
Jo, det blev en
stunds känsla av yttersta lyx och bekvämlighet. Längre fram fick
jag veta att det hade varit återkommande krångel med bakaxelns
luftfjädring.
Några år efter
denna lilla provtur fick Kornknarren se en likadan men litet äldre
300 till salu hos en handlare i närheten.
Under den provturen
gjordes i handskfacket en upptäckt. Där låg kvitton för ett
tiotal reparationer för summa 15 tusen – i 50-talets
pemnningvärde! Det blev en försiktig körning tillbaka till
handlaren.
Där krävdes
tydligen en annan budget . . .
Tillägg om nämnda
220 S -57.
Vår gamle vän hade
vant sig vid det luxuösa framsätet i 300:an. Inför bytet ville han
ha sådana sköna 300-säten monterade i 57:an. De var bredare och
mera påkostade och det skulle behövas omfattande ändringar på
fundament och funktion. Philipson's hävdade att den ombyggnaden fick
ske i efterhand, av någon annan. ”Då blir det ingen affär”,
blev svaret. Man föll till föga och genomförde denna lyxiga
engångsversion. Det hade varit roligt att få bli näste ägare!
Tillägg, ganska
nöjsamt.
En gång, med
300:an, höll han på att krocka med en cyklist, som kom på fel sida
i en skymd grusvägskurva. Det var på håret.
Efter någon
kilometer med ständigt ökad ilska mötte han ännu en cyklist. Han
bromsade in, klev ur bilen och levererade en rejäl utskällning och
en varning om framtida risker. Tills cyklisten försynt påpekade att
han helt klart cyklade på rätt sida och alldeles intill vägkanten.
Tablå! En ursäkt,
förstås . . . och en något förundrad trafikant, som cyklade
vidare.
Tillägg, dito.
1933 fick
Kornknarren med far och mor en semesterresa med den då unge och
oförvägne, ogifte ägaren till Ford 32:an. Två minnen!
Dels min
mors nervositet, när det gick ”för fort”.
Dels när den
medförda hunden (under gång) i samhället Fiskebäckskil hoppade ut
genom sidorutan och dödade en katt. När hunden sedan inte ville
släppa taget, kastades båda ner i saltvattnet från kajen intill.
Men det hjälpte inte. När de till slut fiskades upp, minns jag att
hundens käkar fick bändas isär från kattens nacke med en stor
skiftnyckel.
Katten var i alla
fall gammal och litet trött, meddelades det av de kringstående.
Det är roligt att läsa om hur det var förr. Dvs ett förr långt före Larssons förr.
SvaraRadera