En god vän har
bekräftat det! Mercedes-muséet är enastående bland Europas
bilmuséer – inte bara utförandet utan även kostnaderna.
Byggnaderna erbjuder i stort sett en våning för varje aspekt av
märkets historia.
Annat var det ju på
60-talet, när jag var där - en bit utanför Stuttgart. Ändå
sevärt, tyckte jag, som inte var bortskämd i dessa saker.
Minns
att i filmsalen visades krocktestande och voltande med fenmersor, där
karossen efteråt medgav att dörrarna kunde öppnas och stängas
utan problem.
1966. Del av hallen
för 30-talare.
Obs den stora raka åttan nära kameran - säkert 7,7 litersmotorn för de stora MB 770 (1930-43).
1966. Del av hallen
för 50-talare.
Muséet hade lagt
stor vikt vid presentationen av alla segerrika racerbilar - i vissa
Grand Prix hade det handlat om samtliga pallplatser t o m.
Racerförarna hyllades också – Carraciola, von Brauchitsch,
Fangio, Lang och Kling – dessa namn, som ingen fartälskare kan
glömma!
Och Rudolf
Uhlenhaut, både konstruktör och testförare, dvs en vinnande
kombination, som inget annat fabrikat kunde uppvisa. Han sades köra
ifrån dem alla, men var för dyrbar för Mercedes för att få
riskera livet i en tävling. Dyrbar även för hustrun, som sa blankt
nej.
Nu till något
oväntat!
Vid mitt besök på
muséet (1966) var jag utan sällskap. En grupp japaner guidades
bland bilarna av – läs och häpna – Alfred Neubauer!
Han var
märkets tävlingsledare från alla de gyllene Grand Prix-segrarna från
20-talet till 50-talet.
Han var nu museiguide några år på sin
ålders höst.
Han basade förstås över all info till förarna. Alltid i hatt och kostym och med tidtagaruret i handen.
Japanerna spratt
iväg åt alla håll med sina kameror. Kanske deras språkkunskaper
inte inkluderade tyska. Jag tvekade inte utan närmade mig Herr
Neubauer. Jag berömde muséet, särskilt raden av GP-vagnar. Då
sken han upp – det var ju hans gebit. Vi gick mot dessa bilar och
därmed fick jag legendaren Neubauer som personlig guide under mitt
besök!
Ett minne, som har
svårt att förblekna.
Jag hade ju sett
nästan alla Grand Prix-loppen på film (många gånger), där den enväldige Neubauer alltid förekom i mercedesdepån. Bensinbolaget Shell lånade gratis ut
dessa gamla reportage. Det var halvtimmeslånga filmer på 16 mm
remsa. Tonvikten låg ju mest på det vinnande laget, dvs ofta just Mercedes.
Att i levande livet få höra Neubauer berätta och visa detaljer på bilarna kändes
nästan overkligt!
Skulle möjligen
motsvaras av ett besök på U.S.Space Museum med Buzz Aldrin som
guide.
W
125, en konstruktion från
30-talet, rak åtta, 5,7 liters motor, 595 hkr (en siffra som inte
överskreds förrän på 60-talet).
Ca 300 km/tim.
W154, som ersatte W125 pga nya regler för cylindervolym. V12, 2,7 liters motor, 480 hkr. Ca 300 km/tim men drog minst tolv liter per mil = krav på nästan 500 liters tank = potentiell brandbomb! Dock många segrar.
Nöjsamt tillägg
En god vän till mig
fick en gång lift med en ny Mercedes 220. Året var 1952 och det
handlade om sträckan Köping – Västerås. Föraren, som var i
dryga medelåldern, körde fortare än min vän någonsin upplevt. De
snäva omkörningarna gjorde honom allt blekare - han kasade längre
och längre ned på sätet. Då lämnade föraren över ett visitkort
med texten Hermann Lang, Daimler-Benz AG. I händerna på en av MB's
racerförare blev det till att torka pannan och sätta sig mera
upprätt - och försöka njuta av precisionen, körglädjen . . .
och farten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar