Den första moderna
personbilen med dörr baktill - en STATIONSVAGN, med vad vi läser in
i det begreppet – var Plymouth Suburban 1949.
Den symboliserar
USA-boomen efter kriget, beskriven här tidigare med inlägg
2012-juni-7 (Bloggarkivet!).
Alla följde efter,
det vet vi - med mer och mer påkostade varianter genom åren.
I de
flesta nya förorter var det grusvägar i början. Suburban, med
plats för gräsfrö, plantor, buskar, trall och staketspjälor plus
barn med tillbehör, om så krävdes, stod pall för allt. Och
markfrigången räckte till.
Stora köpcentra
blev också en nyhet, men det kunde vara en bra bit att köra. Så
börjar veckohandlandet – alla förorters mantra.
Men grabbarna, som
dejtade med pappas bil, fick problem.
”Aldrig i livet”, sa en
tjej, som ombads åka med i en Suburban. ”Jag skulle känna mig
liksom . . . gift.”
Man hamnar i ett
stationsvagnsrace bland alla andra av typ ”större, starkare,
lyxigare” - och dyrare!
1959 Pontiac Bonneville Safari |
Men åren gick,
husen blev t o m utbyggda och allt planterat växte upp. Tiden var
förbi för alla Country Squires, Vista Cruisers, Safaris och Ranch
Wagons. Visserligen gick man från två till fyra dörrar,
plockade in all möjlig lyx och styrka - bortåt 300 hk var inte ovanligt –
men, men . . .
Way out West kom
pickuperna med stora steg. AC, automat, lastförmåga, markfrigång
– och lika bekväma som vilken Sedan som helst.
Och alla barn blev
vuxna, köpte vans (ett nytt släkte!), som inreddes och dekorerades.
Och som ingen kände
sig gift i.
Förresten – vad
skulle Suburban-gänget från -49 ha sagt, om de kunnat se in i vår
tid med alla femdörraras kombibilar överallt!
Vanligen börjar det
ju med en god idé och vetskapen om att det finns ett hål att fylla.
Corvette är ett
(annat) sådant exempel - ”Amerikas första sportbil”.
Faktiskt samma
årsmodell, 1953, och samma fabrikat, Chevrolet – fastän framtiden står i förgrunden.
De vanliga serierna
fick i alla fall välvd vindruta utan mittstolpe och nya karosser -
men som mera påminde om de gamla. Ingen Raymond Loewy där inte.
Corvette hade den
vanliga Cheva-sexan i början. Det skulle dröja två år till, innan
Chevrolet kom med sin första V8 (bortsett från ett kortare
mellanspel år 1917).
Corvetten var ett
fint objekt att jobba vidare med. Vi vet vart det tog vägen – med
formgivning, väghållning och motor – nästan en racer till slut!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar