Det kan bli litet glesare med inlägg
den närmaste månaden. Det är mycket som 'händer och sker'. Men
rubriken Etiketter finns till höger, där man kan fördjupa sig i
det som intresserar.
I alla fall hade jag nyligen nöjet att
köra en Packard från 1937, en Limousin t o m. En god vän hade den
vänligheten. Skönt att få förtroendet men eventuell oro hade
varit obefogad, eftersom Kornknarren har ett gediget förflutet bakom
ratten på stora trettiotalsbilar.
Konstigt hur snabbt tidsmaskinen
verkar. Man insuper doften inne i bilen (läder i framsätet). Man
känner av den tunga karossen (2,5 ton) som vilar på hjulställ och
väg.
Man känner igen den begränsade
sikten, den långa, avsmalnande motorhuven och reservhjulen vid dess
sida. Och den höga kylarmaskoten – ja, den pekar verkligen ut
vägen. Man minns den ångmaskinsliknande effekten vid gaspådrag –
den raka åttans 'gamla' hästkrafter känns som fördubblade mot de
nya, 'elektroniska'.
I baksätet känner man sig lyxig UTAN
allt nutida av den sorten. Kanske det är den välsydda inredningen?
Eller benutrymmet med extrasätena nerfällda? Kanske telefonen till
föraren? Och förstås vetskapen om vad man sitter och åker i.
Men vi är ju på väg! Först till
Brostugan nära Drottningholms Slott, ett café i äldre stil, som
var en av MHS mötesplatser, när klubben var ung. Sen en tur utåt
Ekerö och senare Roslagsvägen. Tyvärr hanns inga gamla vägslingor
med – det var full, nutida trafik hela tiden.
Framsätet på de flesta gamla
limousiner är inte flyttbart. Den från baksätet vevbara
mellanrutan utgör ett hinder. - apropå alltför fullvuxna
chaufförer.
Fem inlägg bakåt skrev jag om en
annan Packard Limo, en 38:a. Där nämnde jag, att dessa stora,
bensinslukande bilar inte var avsedda för långturer. Kommer man
uppåt 85, märker man, att vid den hastigheten ligger gränsen för
den optimala känslan och trivseln.
Det handlade ju mest om att bli körd
till teatern eller något evenemang i en dyr bil av ett redan då
klassiskt fabrikat.
Lika klassiskt som Packards slogan
”Fråga en som äger en”.
Eller ”som kört en” - är jag
beredd att tillägga!
(Foton finns att scanna - senare - men denna bild från Google får räcka så länge.)
...när själva vägen är målet!
SvaraRaderaPackard 1937 - underbart! Skön sommar önskar jag Kornknarren!
SvaraRadera