EFFYH
hette en körglad
midget racer från 40-talet.
Namnet är
taget efter konstruktörernas initialer - Folke och Yngve Håkansson.
Chassie i
krommolybden, kaross i aluminium.
Motor JAP 1 cyl 500
cc, 42 hkr v 6000 varv. Placerad baktill.
Växellåda Norton
eller Burman.
Hjul från FIAT.
Bilens vikt 210 kg.Ovanstående specifikation avser när bröd. Håkansson byggde en egen miniserie med start 1947.
Det kom sedan
”kloner”, eftersom bröderna även sålde ritningar. Mindre
avvikelser kunde dock få finnas. Vi har t ex Bardahl Special, Hult,
R1500 och några till.
Litet mera
utvecklade var Swebe, KG Special och Silverbird.
Det blev till slut c:a 50 stycken.
Det blev till slut c:a 50 stycken.
Vi hamnar på 1952
med alla ex inräknade.
Förtroendet
att köra för Håkanssons fick Åke Jönsson,
som här pysslar om
'sin' EFFYH.
|
Omfattningen av det
som nu för tiden kallas Formel 3 är oklar för mig. US och GB har
en beteckning, s k ”midget racing” - och dit hör i alla händelser
Effyh.
Nedanstående foto
är från 1956 (ändrat år, se komm.) på Solvallabanan. Som vanligt beklagar jag, att jag
inte kunde se in på 2000-talet, då bilden tydligen skulle
blogg-publiceras. Större koncentration, bättre skärpa!
Men kameran var en
gammal bälgkamera, där man höll kameran på magen och glodde ner i
en liten sökare, stor som ett halvt (dåtida!) frimärke.
Ett minnesvärt besök på Solvalla, våren 1956. |
Det finns ju nu Retro Racing och andra rubriker för tävlingar med
äldre bilar. Men på 70-talet var inte racerbilen EFFYH, 20 år
gammal, det första märke som man tänkte på bland äldre
racers.
Men i Motorhistoriska Sällskapets styrelse fanns då Peter
Kumlin, en riktig Effyh-fantast. Hans entusiasm för gamla bilar
räckte gott till att renovera en EFFYH.
Hans tävlingshistoria vet
jag inte så mycket om längre, men på Google hittade jag
nedanstående foto.
Det ser proffsigt ut, när han drar iväg ur en av kurvorna på
Goodwoodbanan (i England).
Till slut fick han fason på grejorna – verkligen!
Idag undrar jag varför jag inte hängde på Peters EFFYH-intresse
(utanpå alla gamla 30-talare, som då gällde för mig). Roligt hade
det varit – det begriper man nu!
Den förste ägaren till mitt numera överlåtna företag tävlade i den här klassen.
SvaraRaderahttp://www.bjorns-story.se/private/Arvika_Bil_MC_Museum/Arvika%20museum_bil.htm#sid 5
http://h24-files.s3.amazonaws.com/70955/235759-qW02M.pdf
Den fina bilden från Solvalla är tidigast från 1956, eftersom den blågula Coopern på innern dök upp här först under året innan.
SvaraRaderaTack för info. Då måste det ha varit våren -56, för fr o m sommaren det året bodde jag tillfälligt i en annan stad. Roligt att någon annan också minns!
RaderaHej.
SvaraRaderaÄr denna tråd fortfarande aktiv?
Mvh: J
Hej! Min pappa, ägaren till denna blogg, har tyvärr avlidit 2019. Men bloggen med alla inlägg ligger kvar så länge det går.
Radera/Users/jimmieswedenborn/Desktop/Rudolf Jönsson.png
SvaraRadera