. . . . att ta upp några aktuella saker mitt i all militärnostalgi.
Förtrollningen bryts alltså för några minuters info.
Ett (bra att veta)
Dagens Svenska Dagblads bilaga Näringsliv innehåller två hela textsidor om Linux (som konkurrerar med Microsoft m fl) - framför allt om dess grundare Linus Thorvalds. De läsare, som funderar på att byta från Microsoft till ett icke-kommersiellt system, borde vara intresserade. Rusa till kiosken! Tror att samma artikel på svd.se kräver inloggning.
Två (onödigt vetande - tja . . .)
Den mycket dyra elbilen TESLA som med sin räckvidd är den enda verkliga konkurrenten till vanlig drift kan få problem. Det finns ju en allmän rädsla för vad s k hackare kan ställa till med. Teslas konstruktörer hävdar att bilen är immun mot sådant. Men nu har det utlysts en tävling bland hackare att hacka
systemet i Tesla Model S. Priset är SEK 70000.
Man kan tänka sig uppgivenheten - och faran - när bilen plötsligt lägger av eller aldrig startar eller axar utan varning eller inte går att svänga åt höger eller . . .
Kan det bli ett allmänt elbilsproblem på sikt? Hackarna har roligt, men följderna kan bli dramatiska. Vem tar risken?
Fast samma problem har Du väl även i tex en modern bensinbil och inte bara i elbilar?
SvaraRaderaMen i mycket högre grad i en ren elbil. Att kontrollera batteritillförseln av el täcker nog det mesta. En pristävling som gäller en Passat? Tja . . .
RaderaFunderar på om det kan gälla systemet vid tillverkningen. Och inte den enskilda bilen. Nåja, vi får väl se.
Radera