Chryslermotorer, alldeles nya, i
väntan på montering i de olika seriernas chassin - i slutet av
20-talet. Kanske kommer några av just dessa att hamna i bilar, som exporteras till Sverige.
Må vara att motorerna var ordinära för sin rid, men på
ett annat område låg Chrysler, såväl som Dodge och Plymouth i
frontlinjen. Det gällde då framför allt införandet av hydrauliska
bromsar i den vanliga serieproduktionen.
Plymouth, ett lågprismärke,
erbjöds med dessa bromsar redan 1928, medan Ford hängde kvar vid
mekaniska sådana i ytterligare tio (!) år ända till och med 1938.
Till och med Lincoln Zephyr V12, Fords lyxmärke, hade - såvitt jag
minns - mekaniska bromsar de första modellåren, dvs 1936-38. Ett
stort steg prismässigt från Plymouth, som ståtade med den
hydrauliska nymodigheten sedan länge.
Mitt första bilköp, Ford V8 1936,
då en 16 år gammal bil, innebar nästan daglig justering av alla
stänger och leder för uppleva någon bromsverkan över huvud taget.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar