På 70-talet låg många
veteranbilklubbar fortfarande i startgroparna för en mera etablerad
verksamhet.
Men
tre klubbar hade redan hunnit betydligt längre och skapat
träffar och rallyn med deltagare från i stort sett hela landet.
Då fanns egentligen bara deras
”jippon” att besöka, men folk gillade att åka långt med sina
bilar. Väl att märka handlade det inte om märkesklubbar.
En av klubbarna var AHK
(Automobilhistoriska Klubben), som – bortsett från en årlig
auktion – under 60-talet skapade det s k Skoklosterrallyt med start
i Stockholm och målgång vid nämnda slott. Rallyt heter numera ”I
Roslagens Famn”. Bortsett från samlingen vid målet med
rallymiddag på kvällen, genomdrev man en längre matsäckspaus
mitt under rallyt, där alla hann samlas oberoende av startnummer. Så
gott som alla klubbar följer numera detta exempel.
Därnäst kommer MHS
(Motorhistoriska Sällskapet) som 1969 startade Lopp 30 för
30-talare och 1972 med visionär blick nyheten 46/56-Svängen för
bilar från de åren.
Till sist Norrlands Motorhistorikers
rally i Lövånger, ofta med deltagare ända från Mälardalen.
Jag hittade ytterligare ett par
foton från min Buick 37:as liv och leverne. Den köptes från
Rättviks brandkår och är mera beskriven tidigare, se
Arkiv-2011-mars. Bra foto där från 1974 – se nedan, samma
tillfälle.
Det är inte Buicken som ryker! |
Skoklosterrallyt 1974. Snart
går starten från kajen vid Nationalmuseum – otänkbart idag med
allt mera begränsat utrymme däromkring.
Här är Buicken ännu inte nämnvärt
civiliserad. Det är en Century, alltså serie 61.
Framme vid Skokloster ingår
tävlingsuppgifter utan(-för) bilen. Här gäller snabba ryck för
att hämta ett föremål (var det en banan?). Kerstin startar
blixtsnabbt och gör en berömvärd insats. Med bananen väl i bilen
drar man på den sista biten till målsnöret. 141 hkr gjorde susen! Brandchefen skulle ha varit med!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar